Alla inlägg under januari 2009

Av gisela jansson - 30 januari 2009 23:57

Ta i trä och man ska inte ropa hej osv. men ingen är faktiskt sjuk än. Jag var så nervös på jobbet idag, var så rädd att mina älskade marsvin skulle sitta i hörnen och burra och inte vilja ha maten. Men de är lika galet hungriga och glada som vanligt och inte en hostning har hörts... vi får hoppas på det bästa, den som lever får se...

Av gisela jansson - 30 januari 2009 12:08

Jag har i säkert ett halvår gått och muttrat och oroat mig över att det drar från mitt köksfönster. Det är inte bra eftersom två av burskåpen står precis intill fönstret. Och det bor ju små ungar i dem. Kinross och Alecto har fått ett skynke på sin lilla bur så det inte ska blåsa in. Stora skåpet står med ena kortsidan vid föstret där har jag hoppats att marsvinen ska ha förstånd nog att vara i den varma änden om de fryser.


I går morse när jag klev upp "mitt i natten" började tidigt, var det iskallt i lägenheten. Då trodde jag att det kändes så för att jag var så trött men när jag kom hem i går på eftermiddagen var det ännu kallare. Först på kvällen när jag donade med burarna ser jag att föstret är öppet! En glipa på tre centimeter, stackars kalla små marsvin!  Det var jättesvårt och bökigt att stänga fönstret, det är något fel på det. Dumma fönster. Nu drar det inte alls, så det var bara det att fönstret inte var helt stängt. Till mitt försvar kan jag säga att det ser lika stängt ut nu som innan jag lyckades stänga det på riktigt. 


Nu är jag naturligtvis orolig över mina djur. Hur kalla blev de? Kommer de att dö i lunginflamation hela bunten? Nervös! 

Av gisela jansson - 29 januari 2009 16:49

Jag anade redan hur det skulle gå när jag parkerade min cykel utanför Granngårdsbutiken idag, jag hade ju hört rykten. INGET SPÅN INTE DET MINSTA LILLA SMUL HELT SLUT. KATASTROF! Nej nej neej! Jag orkade inte cykla tillbaka nästan ända till jobbet flera kilometer för att besöka djuraffärerna där. Dessutom ville jag köpa pellets. Min kanin är desperat, vi har varit utan i nästan en vecka och kornkross är äckligt och bara för marsvin tycker han, nej orange Lottie pellets ska det vara. Marsvinen föredrar kornkrosset så de bryr sig inte.


Det är slut med spån i hela mellansverige! Det beror tydligen på lågkonjukturetn och detta är ju bara en restprodukt, inget man garanterar att det alltid ska finnas. Där ser man, drabbad av en lågkonluktur. Inga balar att finna, småpaket är ju ett skämt när man har 21 marsvin och 1 kanin. Så nu är jag olycklig ägare till en 55 liters säck med något suspekt papperspellets, hoppas det går bra. Det ska vara, drygt, luktfritt och miljövänligt det låter ju bra men jag tycker det verkar hårt för små tassarna jag.


Som om det inte redan var värst blev det ännu värre på väg hem. Jag såg en husse skrika åt sin hund och sparka honom i sidan! Det jag såg var inte -ett jävla missfoster till korkad hundfan som inte kan gå på sidan... som hussen skrek utan en kuvad och rädd hund som kröp ihop och inte vågade göra något av rädsla för stryk. Och jag då, vad gjorde jag? Stod bara där i chock och gjorde ingenting! Skämmes på mig! Nu mår jag inte bra alls. Vad är det med folk? Sparkar sina hundar och binder fast dem i skogen så de svälter ihjäl!

Av gisela jansson - 28 januari 2009 18:11

Nougat är inte som andra marsvin det har jag ju redan berättat. Han vill promenera runt varje dag. Kanske man skulle ställa honom i pet, muskler har han i massor och han är inte rädd för något...!

Av gisela jansson - 28 januari 2009 08:50

Nu på morgonen var jag på utvecklingssamtal i sonens skola. Det var som vanligt. Smart kille som borde jobba mer och inte glömma läxorna. Både stolt och förskräckt gick jag därifrån.


När jag nästan nått dörren stoppades jag av Hs nya lärarvikarie H (vanliga läraren O är deltids pappaledig). Hon hade en fråga av känslig natur. Hon var övertygad om att min son var en lögnare. Hon lindade in sin fråga med att alla barn hade fått skriva om sig själva och H hade skrivit att han hade 20(!) marsvin hemma, det kunde ju inte stämma, de är ju stora sa hon och måttade upp korrekt marsvinsstorlek mellan händerna och ni bor ju där, hon pekade mot våra hus som är kända för att innehålla bara tvåor. I triumf försvarade jag min son och svarade -21 faktiskt, vi har en inlånad till avel. Sen förklarade jag vad ett burskåp är för något. Jag lämnade henne i ett  skeptiskt tillstånd men det är vanligt. Kanske har hon lärt sig att tro på sina elever och att inte alla är som alla.

Av gisela jansson - 27 januari 2009 11:05

I dag funkar det i ateljen, tills nu när jag blev så hungrig att jag måste upp och äta. I går gick jag bara där och vankade och satt på min gröna stol och dagdrömde, inte om konst utan om kommande marsvinskullar... Men det var inte helt borkastat för när jag vaknade i morse hade jag en färdig idé.


På eftermiddagen i går blev det inget gjort, sonen kom hem tidigare från skolan och hade slagit i huvudet så han mådde illa ( lite överspel och hemlängtan var det nog också). Det gick tack och lov snart över och han är i skolan idag. Det var bara mitt arbetspass som pös iväg, det går troll i mina ateljedagar. 


Om jag vore en rutinerad och duktig marsvinsuppfödare skulle jag nog sälja Hepziba. Nu är jag inte det, jag tänker inte ens tituilera mig marsvinsuppfödare innan vi får uppfödarnamnet. Så Hepziba blir kvar här. Så här är det...Hon är inte så bra tecknad att hon är utställningsbar, hennes färg är "oklar" som nyfödd såg hon brunaktig ut (zobel) men nu är hon ganska svart och redan mycket mörkare än zobelsyrran Galatea, öronen är rätt okej men sitter för högt uppe på huvudet. Det är inga bra fel faktiskt, särskillt inte om hon skulle vara genetisk zobel.


Argumenten för att behålla henne är inte lika tunga men fler. Hon är långt från perfekt men "bäst" i sin kull, jag kommer inte att göra om kombinationen Elie/Kinross, så ska någon från kullen sparas måste det bli Hepziba. Hennes ögon är stora och jättefina. Huvudformen är okej och huvudets teckning är riktigt bra. Hon är fin i kroppen, välbyggd. Hon har fortfarande bäbispäls men den är jättebra, kort, tät och blank. Jag känner på mig att hon får fantastisk päls och det tycker jag är viktigt. Inte minst så är hon mycket framåt, orädd, glad, redan gosig och härligt tokbusig!


I går kväll på "golvspringet" kröp hon in under en flik av överkastet som de motionerar på och satt där och skuttade och busade på stället en lång stund, hon hade så roligt! Det ska liksom vara Hepziba som kommer på en sådan knasig lek! Hon är bara så charmig, hon blir ju kvar ju! 

Av gisela jansson - 26 januari 2009 12:19

Nu sitter jag här med en plastpåse på huvudet och hennar håret. Ska snart äta linssoppa, den kokar.


Jag har vägt mina marsvin och de är tjocka. Några av honorna är det i allafall. Tiana är värst hon har slagit alla rekord och nu måste hon banta annars dör hon. Hon är inte en liten hona om hon inte var fet skulle hon nog ligga på ca. 1,100g  nu väger hon 1,457g, det är hemskt faktiskt! Det är ju inte smart att hon nu delar bur med Hepziba och Hinkypunk som är ungar och måste äta massor för att växa och utvecklas. Det har liksom bara blivit så. Nej, jag måste flytta om lite i burarna. Det bästa skulle ju vara om Tiana kunde bo med Poppy och Molly så kan tanterna banta ihop. Problemet är bara det att Tiana är livrädd för Poppy, det kan ju gå över förståss. Smidigt skulle det vara att bara flytta ner Poppy och Molly till Tiana och flytta upp Hepziba och Hinkypunk till Episkey och kullen. Då är frågan kan man störa Episkey så, nu när ungarna är så små? Det blir ju en extra bonus att Impedimenta och Hinkypunk då går ihop eftersom jag gärna säljer dem som ett  par... hm, jag tror att jag gör så men kanske jag väntar en vecka eller två.


Det här med "tjock informationen" fick jag på köpet, det verkliga syftet att väga djuren var tre andra saker. Jag ville veta om Arthur hade gått ner i vikt, jag vill veta hur mannen med tassarna mår och ja, han hade krympt men så lite att det nog inte har någon betydelse, får hålla koll där. Jag ville veta om ungarna växer som de ska. Det gör de. Det mest spännade är Alecto, är hon eller är hon inte dräktig? Kanske är hon det, hon har gått upp och hon känns stabbig och kompakt på mitten, hoppas hoppas! 


Varför bränner jag alltid min linssoppa förstår inte jag att den blir godare om jag låter bli det?!! 

Av gisela jansson - 26 januari 2009 09:20

Nu har jag grundat. Lägenheten är städad, jag skulle behöva tvätta fönster och plantera om blommor men det blir kallt på marsvinen då så jag slipper, städa skafferiet och kylskåpet behövs men det kan vänta lite. Inget vatten byte i något akvarium behövs just nu. det enda jag måste göra är att henna håret och väga marsvinen. Så nu är det jobba i ateljen som gäller i fyra dagar denna vecka, jag kommer inte undan. Utställning i påsk, jag måste... men vad ska jag göra?

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards