Alla inlägg under januari 2011

Av gisela jansson - 31 januari 2011 09:59

Äh... har jag dyskalyli eller har jag! Här har jag oroat mig halvt till döds över en tramsig siffra helt i onödan! Skillnaden på en femma och en sexa är stor när den står först i en liten rad... Jag tyckte väl att Pansy ser helt frisk ut... Nej hon har inte stannat och minskat i vikt sen i julas det är jag som inte kan läsa siffror. Hon har iof.minskat mellan senaste vägningarna men hon har ju ju bytt bur och rör sig mycket mer nu...


Pansys vikter född 6/10-10 födelsevikt 84g

16/11-10   370g

30/11-10   457g

14/12-10   513g

(23/12-10   573g (Liten bonus vägning, brukar annars väga ca. var 14e dag)

1/1-11      576g

14/1-11     675g

30/1-11     654g


Det var väl en sällsynt ryckig tillväxtkurva eller hur? Men jag tror tjejen mår bra för hon ser sån ut.

Av gisela jansson - 31 januari 2011 08:05

Nu borde vår nye importhane vara i sverige. Men jag vet inte var han är. Jag litar helt på att han är i goda händer men jag vill få hem honom så han kommer till sitt slutmål på sin långa resa och kan pusta ut. Jag vill trösta honom och mata honom och ge honom en snygg tjej som sällskap. NU! Åh vad jag är nyfiken! Jag ska minsann leta upp honom.


I går vägde jag alla marsvinen, som vanligt hade de vuxna inte ändrat sig speciellt i vikt och ungdjuren och de dräktiga hade ökat önskvärt. Men det var fyra av djuren som utmäkte sig. Zezima har pipit när hon kissat till och från en längre tid trots att hon inte luktar illa och är hur pigg och aktiv som helst, nu hade hon ökat dramatiskt i vikt och hon piper mindre, tranbärsjuicen kan ha gjort under där. Jordan som på senaste tiden varit piggare och aktivare än någonsin har också gått upp massor i vikt. Jag har sett att hon kissat blod annars har inga andra tecken på urinvägsproblem visat sig. Veterinären dömde i princip ut henne men nu tycker jag att det ser ljust ut! Daniel däremot har rasat i vikt efter sin hjärnblödning han är så tunn så tunn och kraftlös i kroppen men han äter och ser ganska glad ut. Nu kan han stå med tassarna mot burkanten och tigga mat igen, det är en framgång. Jag tror han kommer igen. Men den som bekymmrar mig mest är Pansy eller förbryllar är nog ett bättre ord. Hon är ju ett ungdjur och ska växa det har hon gjort stadigt till jul sen har hon stannat i vikt och nu även minskat lite. Så ska det inte vara jag blir orolig men också förvånad för hon är inte mager inte ens tunn och hon är full fart aktiv och glad. Hon ser absolut inte sjuk ut. Jag försöker hitta förklaringar... hon trivdes inte i gamla gruppen hon var lite mobbad men nu har hon flyttat och verkar jättenöjd. Jag har en teori om att hon åt lite dåligt i förra buren och att hon nu glatt rör sig så mycket att hon springer av sig grammen. Jag hoppas min teori stämmer för annars är hon sjuk min lilla snutta och så få det inte vara.

Av gisela jansson - 29 januari 2011 19:02

Efter värsta beslutsångesten har jag plötsligt och till min egen förvåning anmält två marsvin till Valboutställningen. Nej jag ska inte åka själv eftersom jag ska göra en isskulptur i stadsparken i Uppsala. Det ska förövrigt bli jättekul och gissa vad jag ska göra? Ett marsvin naturligtvis! Mer om det senare. Snälla I har sedan länge lovat att hon kan ställa djur åt mig och nu kan snälla C också göra det. De jag anmält är Uffe i pet och Pansy i ras det får räcka när man lägger det på handlers. Jag var lite tveksam till att anmäla lilla Pansy som är junior och aldrig varit utanför lägenheten förut men hon är orädd och kaxig av sig så jag tror hon klarar det bra trots att hon får åka med okända människor.


Stora marsvinsutlämnardagen blir det. C kommer hit på morgonen och lämnar Quidditch som vi hoppas har blivit dräktig vid det laget. Då hämtar hon även Pansy och Uffe som ska ställas. Sen kommer hon väl tillbaka nedtyngd av prisrosetter och prishinkar(;-)) och lämnar Pansy men hämtar Nimbus och Rose istället Uffe följer också med henne hem för att göra bebisar. Nimbus har vid det laget förhoppningsvis gjort Lily dräktig och ska hem igen och lilla Rose ska flytta till C och S.


Nu kommer han snart vår engelska importhane!

Av gisela jansson - 28 januari 2011 20:38

Tyvärr får jag lov att göra ett sånt här inlägg i år också. En tyst minut för de skjutna vargarna...


Tyst...


Och en tyst minut för det faktum att det finns så pass många idioter i vårt land som vill få de skjutna att ett så pass idiotiskt beslut har kunnat fattats...


Tyst...



Av gisela jansson - 27 januari 2011 19:55

H och jag har fått smak på smoothie vi gör en massa olika sorter. Vaniljyoghurt och någon typ av frusna bär är bäst. Just nu äter jag yoghurten och frusna jordgubbar... ja okej men det var godare med banan i också... hm...


I morse höll jag på att komma två timmar för tidigt till jobbet... jag vet det är INTE likt mig. I sista sekunden precis innan jag skulle åka till jobbet fick jag en känsla av att det var fel så jag kollade chemat... jadå i dag var den enda torsdagen på hela schemaperioden som jag började 90.00 istället för 07.00 Lite surt med en förlorad sovmorgon men det var så skönt att sitta och slöa vid datorn och för en gångs skull äta frukost.

Av gisela jansson - 25 januari 2011 17:13

Jaha då är buren ombyggd då... Det blev snyggt och det känns lättare att bara spontant plocka upp Regelus och Alastor och det är så skönt att slippa de fula lappade lukorna...men ... Regelus började med att hoppa ut. En sån rackare han är! Det var ju det där rymmandet ut och in ur buren jag ville slippa.


Mitt läckande akvarium är lagat också hoppas det blev tätt nu men jag måste vänta ett dygn med att fylla upp vattnet... Spännande!


Sonen är försvunnen. Vi skulle ju åka och hälsa på hans pappa på sjukhuset men han har inte kommit hem än. Undrar var jag ska leta, vilken kompis jag ska ringa eller om jag ska sitta här och vänta ett tag till. Irriterande att han inte bara kan ringa och säga var han är... Nej jag ska nog börja med att ringa M.


Jag har så ont i halsen. Fy tänk om jag håller på att bli förkyld igen... det kanske inte är så fiffigt att hälsa på en sjukling på sjukhus då. Eller känner jag mig bara konstig eftersom jag nyss vaknade efter att ha råkat somna i soffan. Hur gick det till föresten? Somna sådär...


Åh nu kom den förlorade sonen hem!

Av gisela jansson - 21 januari 2011 09:30

Jag hade ju tänkt att de skulle ha blivit ett glatt, stolt och glammigt inlägg om min smarte Regulus och hans smarthets konsekvenser och ja det kommer men detta blev ju överskuggat av en betydligt tråkigare marsvinshändelse.


Nu sitter jag här med öm mun efter tandläkarbesöket. Bara en gång till ska jag dit nu med helvetestanden. Mitt uppfrätta tandben har läkt och ja faktiskt så är jag piggare hela jag. Daniel däremot är inte så pigg något hände honom, troligtvis har han fått en hjärnblödning. I onsdags när jag kom hem från jobbet och matade eftermiddagsgrönsaker var han som vanligt. Sen när jag lite senare stod i köket och lagade mat och H vräkte sig i soffan ropade han till mig att Daniel pep och sa att något gjorde ont, han tyckte att jag skulle säga åt Uffe att inte bråka med sin burkompis. Det blev snabbt tyst så ingen orkade säga till Uffe eller kolla killarna. Efter maten skulle jag släppa ut första marsvinen på rastning det var just Uffe och Daniel. När jag drog ut deras burlåda fick jag en lättare chock. Daniel ramlade omkull och låg på sida och sprattlade och när han kom upp var han jättesned i huvudet. Han dör tänkte jag... Dog gjorde han inte däremot åt han glatt bladpersilja, hö och kornkross. Trots att han knappt kunde ta sig fram och var väldigt sned och stressad av sitt märkliga tillstånd verkade han inte ha ont och han hade riktigt god aptit.


Nu ett och ett halvt dygn senare är han bättre inte riktigt lika sned och verkar kunna röra sig bättre. Han ser ut att må rätt hyfsat och han äter bra. Jag har pratat med en veterinär och letat på nätet. Allt tyder på att det är just en hjärnblödning han fått och eftersom han inte dog genast eller blev helt förlamad klassas den som mild. Risken att han ska få en till finns men om inte, borde han kunna krya på sig lite och kanske helt få tillbaka sin rörlighet och balans. Eftersom han inte verkar ha ont ska han få den chansen. Hoppas han blir bra min stackars lilla skruttgubbe!


Jag har rätt länge tänkt att jag ska bygga om nedersta buren i stora burskåpet för det funkar inget vidare som det är nu. Jag har ju nät och luckor med kasthakar på burarna, på de övre tre våningarna funkar det bra men längst ned är det inget vidare. Buren är lång och det är svårt att fånga djur som lätt springer ifån mig till andra änden av buren, det är okej i de övre burarna men längst ned funkar det dåligt eftersom jag måste krypa på golvet och då blir jag så långsam. Problemet blir att man aldrig har lust att spontant ta upp de djur som bor längst ned på gos. Det andra problemet är att buren inte är inbrottssäker. Nätet är helt sönderbitet och osnyggt och provisoriskt lagat överallt. Dessutom har flera av mina hanar kommit på att om man skakar luckan hårt så hoppar hakarna av och man kan klämma sig in och spöa upp eller para de som bor där för tillfället. Kul grej tycker mina hanar olämpligt tycker deras matte.


Nu har det hela dragits till sin spets jag måste bygga om buren genast helst, det är Regulus fel. Uffe, Nougat och Elvar (som nu flyttat) skakar upp luckan och går in i buren. Regulus är smartast av dem alla han skramlar och skakar ingenting han går direkt på haken och puttar resolut av den och går in för att slåss med Nimbus. Han bodde själv med tjejer i den buren tidigare och han tycker absolut inte att Nimbus ska ha det privilegiet utan han ska röjas ur vägen och Lily och buren ska erövras. Häftigt när man ser bevis på tankeverksamhet hos sina marsvin de är smarta djur och jag vill också påpeka att magpies verkar extra smarta det är bara magpiehanarna som knäckt denna kod de andra hanarna har aldrig klurat ut hakarnas funktion. Bara så ni vet så är honorna lika smarta men inte motiverade att bryta sig in i burar.


Nu ska luckorna och gallret bort och ersättas med masonit och plexiglas. Åh vad roligt det ska bli! Jag älskar att bygga och konstruera saker. En kattklösmöbel ska jag också börja snickra på nu, Yes!

Av gisela jansson - 17 januari 2011 08:16

Vi har ett marsvin som piper när hon kissar, en som kisset stinker på och en som kissar blod! Men bra... jag blir så trött. Inser att om samma gris visade alla tre symptomen på urinvägsinfektion skulle det väl vara kört. Bactrim har jag inget hemma eftersom den veterinären jag tyvärr hamnade hos senast slutat att skriva ut hela flaskor för att det finns risk för att djurägarna behandlar själva. Va?  ??? Det lät ju eländigt det där men jag tror vi fixat det lite i alla fall. I fredags var jag till en hälsobutik och köpte koncentread tranbärsjuice som jag tvingar i damerna. Zezima har genast slutat pipa och Episkeys kiss luktar som det ska. Den effekten kom genast efter bara ett par doser. Jordans blodkissande har jag inte lika bra koll på men jag hoppas på bättring där med. Alla tre verkar pigga och glada och inget sjuka alls så jag hoppas att "medicinen" sattes in i tid och att de inte blir dåliga.


Ungarna växer så fort och är ena riktiga små busar! De små hanarna har redan börjat prova kurrljudet. Jag har inte hittat mer vita detaljer eller pälsriktningsfel. De är så fina att jag nästan vill behålla alla fyra...


Jag fick en ny dammsugare förra veckan. Det är sex dagar sedan jag dammsög och det är fortfarande okej här inne. Jag som ondgjort mig över att det enda tråkiga med att ha många djur är att det blir skitigt så fort och man måste dammsuga flera gånger i veckan. Men så var det ju inte... jag hade bara en väldigt dålig dammsugare! Men då finns det ju inga nackdelar med att ha många djur... förutom när de blir sjuka förstås.


Vår TV är kanske trasig. Den gjorde något konstigt nu vågar vi inte sätta på den och prova om den funkar... Vi blev lite rädda eftersom den förra brann upp så dramatiskt.


Nu är det marsvinshemsida pågång! Världens snällaste L hjälper mig! Jag skickar bilder och texter till henne. Det är ganska mycket jobb hoppas hon inte jobbar ihjäl sig. Jag letar bilder som en tok. På vissa marsvin finns hur många bilder som helst på andra inga bra alls. De bästa bilderna är på djur jag sålt eftersom de fotas för att jag ska kunna visa dem i annonser. Mina älsklingar som jag aldrig tänkt sälja är helt ofotade. Uffe, Merope, Luckybucket och Ogg hade jag inte en enda vettig singelbild på!


Nu ska jag snart ominreda mitt stora akvarium, kul! Mitt mellanstora läcker det är inte lika kul. Silikonet har släppt längst upp i hörnet så fyller man fullt så minskar vattenytan en cm. Jag ska se om jag kan knåpa ihop det idag. Det går nog det kunde ha varit värre...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards