Alla inlägg under maj 2011

Av gisela jansson - 30 maj 2011 10:58

Jag har lärt mig att inte ropa ut färgen på ungarna för kvickt... eller nej det har jag inte lärt mig men jag håller på att lära mig. Choklad säger jag nu... ja, det var vad jag anade men inte vågade ropa ut. Jag gillar choklad så det känns trevligt! Kul att Isidor är chokladbärare.


Quidditch har fått ha sin son ifred lite nu och hon är duktig med honom. Han snuttar duktigt. Han kommer att bli bortskämd den killen! Hoppas småhonorna på fem veckor inte leker för hårt med honom bara. Alla de vuxna avgudar honom redan!


Här kommer de utlovade bilderna! Visst är han helt underbar!      

Av gisela jansson - 30 maj 2011 06:45

Igår  kväll sent satt jag bara och gjorde ingenting i soffan med datorn i knät... lycklig och trött över att långa helgen var färdigjobbad. När det senare än det borde hade blivit dax att gå och lägga sig kollade jag först hur det var med Quidditch. Då hade hon fött sin son! Stor och präkig satt han där fortfarande lite fuktig! Helt i smyg hade hon gjort det. Hur kan man föda ut en så stor unge utan att säga någonting? Jag som varit så orolig för förlossningen av denna förmodade jätte så gör hon det så lätt och ljudlöst att jag inte ens märker det.


Bilder på underverket kommer kommer strax. Som sagt Isidor och Quidditch fick en präktig son på 124g. Han är black magpie men med lite brungrå ton i färgen. Han är rätt lagom färgfördelad och ser verkligen ut som en magpie ansiktsteckningen är supersöt, typ och öron okej inte utställningsbar men helt okej och helt bedårande söt!


Enda problemet är att de tre andra honorna i buren försöker kidnappa honom hela tiden, de tycker också att han är söt. Vi får hoppas att Quidditch och lilla Troll som han heter får utrymme att knyta an ordentligt så de inte störs av framför allt Luckybuckets stora bebisintresse.

Av gisela jansson - 29 maj 2011 22:01

Här händer det grejer minsann! I fredags hällde jag akvarievatten på modemet. Total katastrof... tänk er jag och H utan internet och telefon... hjälp! En snäll granne hade ett modem över och jag fick det men trots att jag ringde Com Hem gick det inte igång så hela helgen har vi bara stundtals kört lite genom Hs telefon. Nu funkar det, en siffra i ett serienummer hade blivit fel. Pust, back in buissnes. Ja jag ska låta bli att skvimpa vatten omkring mig när jag pysslar fisk.


När jag gör något knäppt och dumt brukar alltid H hitta på något ännu värre. Som att sparka in en gaffel i foten till exempel! Jag jobbade sent igår och när jag kom hem for vi omkring i köket och fixade fika till oss och mat till djuren och rätt som det var hade han en gaffel i foten. Alla fyra piggarna inkörda nästan två centimeter in i trampdynan bakom tårna. Jag ryckte ut den och blodet forsade. Stackars barn men vi var i ett rätt flamsigt och upplivat tillstånd redan innan så vi skrattade hysteriskt mest hela tiden trots att det inte kan ha varit skönt. Nu är han öm och det är bara att hoppas att det inte blir en infektion. Vi vet inte så noga var den gaffeln har varit men diskad var den säkert inte så...


Jag har anmält till Eskilstuna samma gäng som till Järna. 


Quidditch har inte fått sin unge än i morgon är det dag 69.

Av gisela jansson - 27 maj 2011 09:16

Men... hur gick det här till? Hur fort går tiden egentligen! Min bebis fyller fyra år idag! Grattis Svea min lilla älsklingskatt! Katter blir verligen bara bättre med tiden de mognar och utvecklar sin personlighet man växer ihop med sin katt. Nja kanske kan man väl inte påstå att Svea är så mogen kanske hon är rätt flamsig och barnslig men vår relation mognar och vi älskar varandra bara mer och mer för varje dag.


Jag som inte ens ville ha henne... Vi var förtvivlde H och jag eftersom vår älskade katt Hermie blivit överkörd. Sorgen över henne och en viss ovilja att ta itu med en krävande galen kattunge gjorde att jag var ganska avmätt mot lilla Svea när hon kom. Dessutom hade jag tänkt mig en annan unge i kullen som var jätteläckert tecknd men hon blev långhårig så det fick det bli Svea som var den enda korthåriga men också blygast i kullen. Nu är det omöjligt att förstå mina svala känslor för henne i början. Nu är jag helt tokig i henne. Hon är lika viktig för mig som min andra katt Sigrid och det vill inte säga lite viktig det...


Svea ska få en present. En stor. Klöspelaren är äntligen färdigbyggd efter en lång tids driftstopp. Den ska bara bäras upp och gnuggas in i kattknark (kattmynta). Den är Sveas.    

Av gisela jansson - 26 maj 2011 13:41

Quidditch är inte tjock om man tittar på henne uppifrån kan man inte gissa att hon är dräktig. Nu låter det som hon i vanliga fall är mager eller något men nej det är hon inte utan hon har en ovanligt bra kropp med väldigt lagom mycket fast hull ändå lyckas hon bära sin förmodat stora unge helt osynligt. Känns gör den i alla fall den sprattlar och knäpper med tänderna. Så nära men ändå så hemligt oåtkomlig. På måndag ska den komma ut enligt beräkningarna. Hoppas det går bra och den inte är så stor att det blir svårt att få ut den för Quidditch som passerat ett år. Gillar inte när det är bara en unge av den anledningen jag blir så orolig för förlossningen. Som det är nu i alla fall verkar både mor och barn må utmärkt. Vi får hålla tummarna för en smidig födsel.


För ett tag sedan svarade jag på en annons om endlers guppy det var ett rent infall och ja... öh ja nu är de på väg hit... tokigt men lite kul... Just då när jag beställde dem för ett par månader sedan höll jag på och klurade på ett öppet växtakvarium som jag väl inte hade tänkt starta egentligen därav mitt plötsliga infall. Nu när säljaren hörde av sig igen med beskedet att nu hade de vuxit till sig och han ville verkligen bli av med fiskar så kände jag att jag inte kunde hoppa av mitt halva löfte om köp ( har mött tillräckligt med veliga marsvinsköpare för att svika en husse i nöd). Så jag omarbetade snabbt min plan och beslutade mig för att starta mitt pyttelilla 25-30 liters akvarium. Men när jag nyss skulle hämta det ur källaren tyckte jag att det var så plågsamt pluttigt att jag bara inte ville sätta fiskar i det så nu står mitt 58 liters i badkaret fyllt med vatten för att luckra upp en tjock matta alger på bakrutan som ska tvättas bort... blä... En häftig flytväxt inhandlades i går. Ja det ska stå på fönsterbrädan och jag ska bygga en bakgrundslåda med bakplåtspapper som bakstycke inspirerat från en bild jag såg på nätet för åratal sedan nu äntligen ska jag prova! Inget täckglas stor flytväxt fler växter ska det bli sen och en liten Redmoor rot tror jag... hm hm hm... Alltså det är skitkul med akvarier!

Av gisela jansson - 23 maj 2011 14:17

En stor humla surrar mot fönstret i vardagsrummet. Jag ska snart hjälpa ut henne men det är lite spännande att studera Sveas reaktion på den! Utan tvekan har min kära katt tagit en humla tidigare så hon vet mycket väl att det gör ont. Hon ser så rolig ut när hon knappt kan hålla sig, hon är så sugen på att fånga den roliga humlan men törs inte... Hon smyger på den och gör ansats efter ansats och avbryter i sista sekunden. Det är som hon räknar gångerna hon hade kunnat ta den.


Nu är mitt showteam Järna grundtrimmade lite sent men det är väldigt välgjort nu i alla fall... ja en vecka för sent... Skype har fått en hakböld naturligtvis det är bara att hoppas på att den är borta till dess... det kan den kanske vara.


Zelda är bokad, pluttan.


Snart ska jag iväg och jobba...

Av gisela jansson - 22 maj 2011 10:18

Det är ju så tråkigt att inte vara i Kalmar på SM i helgen så jag har tröstat mig med att anmäla till Järna och beslutat mig för att även åka till Eskilstuna. Jag har ju sparat så många ungdjur på sista tiden faktiskt för att de små rackarna är bra inte perfekta (kan en magpie bli det?) men gott och väl utställningsbara. Jag vill ju ställa ut mina juveler till ungdjur ju. Jag har just nu fyra unga djur att ställa i ras som är så bra att jag kan vara stolt över dem alla! Förutom Pansy, Alastor, Zabini och Skype finns ju lilla Terabyte som nog är bäst av dem alla men för ung henne tar vi med till hösten! Ynk och Safari är också pärlor som kan tillföra massor i min avel men inte utställningsbara i ras. Jag är så sjukt stolt över mina egenuppfödda djur just nu! Det är strax tre år sedan jag fick min första magpiekull och det har blivit en del kullar sen dess och grejen är att min champion Lily och Trevor som dog och dessa fem ungdjur de bästa som fötts här och de enda som har varit något att ställa i ras egentligen. Lyxigt läge! Men det innebär att jag måste anmäla färre djur i pet av den enkla anledningen att det blir för dyrt annars med anmälningsavgifter och att jag inte vill ha allt för många djur med på utställningarna.


Till Järna:


GP Duettens Uffington (Uffe) i pet. Ja det går ju bra för honom och även om han inte vunnit något på ett tag går det alltid rätt bra för honom. Han är en listklättrare.


Chokladfabrikens Alastor Moody i ras, pet och grupp med Pansy. I pet har han ett silverkort där siktar vi på guldpet. I ras sist tycker jag att han fick snåla poäng jag tror fortfarande på honom där, förbättring satsar vi på. Gruppen fick beröm sist och det vill vi ha igen ;-).


Chokladfabrikens Pansy Parkinson i ras och grupp med Alastor. Sina korta öron till trots så är Pansy en rätt fin tjej, vi satsar på förbättring av poängen. Kan man ställa i grupp i en så svår variant ska göra det tycker jag...


Chokladfabrikens Zabini i ras och pet. Hon har silvermärke i pet och jag tycker hon är jättefin i kroppen dessutom onödigt söt och trevlig hon har petpotentsial den tjejen. I ras gick det hyfast sist och teckningen är riktigt fin synd bara att chokladfärgen är så blek. 


Chokladfabrikens Skype i ras. Debut för lillkillen. Han är från båda sidorna som tagen ur instruktionsboken för magpietackning... synd bara att han glömde det där med rygglinjen som väl är det viktigaste. Nåja i framänden finns rygglinjen och helhetsintrycket av honom är ändå väldigt bra så jag presenterar honom med stolthet.


Till Eskilstuna antar jag att samma gäng får åka.


Av gisela jansson - 22 maj 2011 01:03

Med lite tvekan släppte vi nyss Kotten fri. Tassen är inte bra men han hade magen full av äggula och daggmask. Försommarnatten härligt frisk och doftande igelkottsvänlig och mörk. Trots att det var nästan kolsvart ute och H fick lysa med mobilen för att vi skulle få en skymt av befrielsen och kotten vinglade trebent in under buskarna kunde vi se att han var lycklig att få vara vild igen. Ja vi vet att det är en pojke för det såg vi. 


Lycka till Kotten och låt inte tassen fälla dig nu. Lilla sötnosen.

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards