Alla inlägg under april 2012

Av gisela jansson - 28 april 2012 10:41

Hjälp vad snabbt det går! Vänta jag hinner inte med! Tiden rusar fram jag hinner ingenting ska det va så?


Ungarna flyttar strax den första redan i morgon. Hur gick det till? Snart är det marsvinsutställning och jag måste börja trimma annars blir det inte bra. Snart kommer det nya bebisar jag känner mig inte beredd riktigt. När ska jag hinna vara i ateljen och göra konst och gå långa promenader i dalen? Svaret på det är tydligen aldrig. Det enda jag hinner är att jobba, handla, städa, greja med djuren och somna i soffan. Trivs jag med det? Ja men jag skulle vilja hinna lite annat också. Nu vill jag ha semester!

Av gisela jansson - 27 april 2012 16:00

Tänkte åka till Eskilstuna på kvällsutställning så jag anmälde ett gäng. Det är knasigt nog samma domare som till förra utställningen det blev ju dumt... nåja då får väl jag variera mig istället då. Botti ska göra utställningsdebut i pet och Terabyte ska göra come back efter mammaledigheten i ras. Troja får väl visa sig för samma domare i ras igen då för hon hade inte fyllt senior vilket jag fick för mig att hon skulle ha gjort men då var jag ju redan så sugen att visa henne att jag inte orkade tänka om. Nåja hon ska ändå ställas i pet samma dag. Så tar jag med Alastor i pet fört tänkte jag bara pet men så fick jag en knäpp och anmälde honom till ras också. Han är ställd i ras när han var yngre och fick inte så himla bra poäng men han har byggt på sig och snyggat till sig massor sen dess och som den älsklingsfavorit han är så tycker jag han förtjänar att visas upp igen. Caps Lock, Space och Skype får stanna hemma med resten.

Av gisela jansson - 23 april 2012 14:18

Nja det gick väl sådär inga finalplatser inga cert ;-( men ett silverkort så nu heter min chokladkille GP Chokladfabrikens Skype! Han fick dessutom HP för manligaste marsvinet! Domare S var mäkta imponerad av hans fina paket som enligt henne var både stort och välfyllt. Jodå det fungerar Skype har fått många fina barn :-). Lite surt var det att jag både lyckats lämna lite smuts på talgkörteln, i ena örat och klppt blod på en klo utan de klantmissarna hade han troligen stått i finalen. Det var en trevlig utställningsdag med mycket folk och flera av mina avsålda uppfödingar fanns på plats. Åh vad kul det var att träffa Dell, Enter och Zonko!


Dagen handlade ändå mest om att skriva tenta och döma upp till petclassdomare (jag har problem med det ordet ska man särskriva som på engelska eller ihopskriva som på svenska?). Det var jättekul att provdöma! Och lite kul att skriva tentan också även om jag var osäker på om jag lyckats skriva tillräckligt och rätt saker överallt. Väldigt nervös var jag när jag inte visste hur petigt det var med rättningen och vad som krävdes av mig. Det blev inte mindre nervöst av att jag ännu inte fått något svar från tentarättaren. Man ville ju inte skriva och fråga tänk om hon inte kunde läsa mina kråkfötter...det kan jag knappt själv ibland. Ja hua. Nu har jag från annat håll fått bekräftat att jag klarat det! Så nu är jag Petclassdomare! Jippi! Och jag antar att det är mejlstrul som ligger bakom att jag inte fått svar eftersom det strulat just med våra mejl tidigare. Jag har redan fått ett domaruppdrag! Jag ska döma alla honor och BIS i Järna jag tror det är i september. Åh vad det ska bli kul!


Vad lätt det är att hitta anledningar att slippa städa ;-). Jag tänkte göra en riktigt noggrann vårstädning här inne men inte kan jag väl dammsga på Sigrids födelsdag heller det förstår väl vem som helt hon gillar ju inte dammsugaren! Fast sen kom jag på att jag nog måste börja trots allt fast dammsugningen och golvmoppandet får bli i morgon för Sigrids skull ;-).


Fotat alla marsvinsungarna har jag gjort idag. Ganska tydligt att ungarna i A-kullen utmärkte sig som absolut finast. De är verkligen fina alla fyra!

Av gisela jansson - 23 april 2012 07:56

Grattis min älskade katt! 11 år idag betyder det att min älskling börjar bli gammal... nej....


Världens kramgoaste. flirtigaste, gosigaste, spinnigaste, tjockaste och underbaraste katt Sigrid.  


 


 


Av gisela jansson - 20 april 2012 08:51

Uställning i morgon. Här ska trimmas, badas, öras och tassas hela dan. Jag har nog pluggat klart till domarprovet och har genomfört en stor petutställning på köksbordet. Inser att jag lägger mig högt på poängen men jag kanske eventuellt är partisk ;-). Just temperament och päls och hud fick höga poäng de är ju underbara och jag hade inte badat någon så jag hade extremt mycket överseende med smutsighet. Kul var det men jättesvårt att hålla poängskalan konstant jag antar att det är det som är det knepiga.


Troja Bis1, Alastor Bis2, Botti Bis3, Isidor Bis4 och Space Bis5. Öh tre anmälda har jag till peten i Kallhäll i morgon det är Skype, Caps Lock och Space fel djur eller? Okej Troja skrällde men Alastor och Botti vet jag är skitfina just nu men jag ville inte ta med så många djur till Kallhäll nu när jag ville koncentrera mig på provet. Fokus denna utställning ligger på ras inte pet så de djur som följer med ska ställas i båda klasserna utom Skype som jagar sitt tredje silverkort.


Till verket!

Av gisela jansson - 17 april 2012 07:56

Grupperna jag satte ihop i går fungerar rätt bra som det verkar. Marsvin blir alltid steressade när nya grupper ska etablera sig. Det visade sig tydligt på Ynk i går hon bet mig i handen riktigt rejält så blodet rann och handen blev varm och dunkig. Ynk har aldrig visat sånna tendenser förut och jag kan inte tänka mig att hon gör om det heller. Det var ganska speciella omständigheter så även om hon nog siktade medvetet på min hand anser jag inte henne som aggressiv vi var bara lite oense om en sak mitt i stressen. Det är första gången jag blir medvetet biten av ett marsvin och jag räknar med att det även blir den sista så sällsynt är det.


Jag antar att jag är rätt korkad som sätter ihop nya marsvinskonstillationer fem dagar före en utställning med tanke på risken att de får bett. Ja det var ju jättekorkat tänkte inte på det! Nåja jag vill ju att de dräktiga honorna ska etablera sig i god tig i hongruppen innan kullarna kommer. De dräktiga honornas säkerhet kommer naturligtvis före framgångar på utställningsbordet hur som helst.


Nu sitter alla hanarna utom Bill och Uffe själva. Fy. Massa burar och singliga killar, gillar inte det. Fyra av dem ska ju få småpojkebesök och två av dem ska flytta med sina lillkillar är det tänkt men jag måste se till att några av de andra kan flytta ihop. Det är mer än två månader innan någon av dem kommer att sättas med hona så de bör pusslas ihop några så de slipper sitta själva. Hoppas det kommer att gå bra.


Idag ska jag städa lite det är så himla dammigt i min lägenhet men stora vårstädningen tar jag nästa vecka efter utställningen. Så tänkte jag gå ut med håven och se om jag kan göra fiskarna lyckliga :-).Gräs ska plockas till marsvinen. Annars ska jag ägna min lediga dag åt förberedelser för utställningen och domarprovet. Har nog rätt bra kläm på det men idag ska jag testdöma alla mina marsvin.Träna lite.


Av gisela jansson - 16 april 2012 08:38

Dagens stora uppgift är att flytta marsvin. De tre som suttit med hane ska in i sina nya honflockar så de hinner bo in sig innan ungarna kommer. På golvet jagar just nu en hormonstinn Zabini en förskräckt Quidditch runt runt på köksgolvet. Det går hett till trots att stämningen har lättats upp med hjälp av isbrgssatllat.


 Ja Zabini är tydligt dräktig och ska flytta in hos Quidditch, Caps Loch, Terabyte och hennes kull. När de lugnat sig är det dax för nästa grupp att härja på köksgolvet. Safari är lika tydligt dräktig och hon ska bo med Troja, Merope, Lily och hennes kull. Ynk vet jag int om hon är dräktig men har hon inte blivit det ännu så måste hon från Isidor nu för annars kommer kullen vid en olämplig tidpunkt och det är ändå läge att byta hane till henne om inget hänt redan. Hon ska nu flytta ihop med Botti, Ogg, Pansy och hennes kull. Det kommer att ta hela dan med kontaktstunderna på golvet. Hanarna ska också byta lite burar med varandra eftersom de som suttit i de minsta burarna ska få det större och snart småpojkekompisar.


Medans marsvinen rangar upp sig ska jag väl fixa punkan, rensa två akvariepumpar, trimma, plugga och göra en sväng i ateljen innan jobbet i kväll. Tuff dag!

Av gisela jansson - 13 april 2012 14:40

Undrar varför Pansy inte tycker att hennes barn ska ha morrhår? Hon biter bort dem. Det var lika med förra kullen. Tokiga marsvinsmamma.


Jag pluggar till domarprovet det går nog rätt bra men jag blir så sömnig.

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards