Alla inlägg under februari 2014

Av gisela jansson - 27 februari 2014 14:58

Botti, Pansan, Isis och Quagga är anmälda till Kallhäll både vanliga peten och KM. 

Laddad? Javisst!

28

Av gisela jansson - 25 februari 2014 09:44

I går flyttade Cruella. Det gick lite snabbt och jag vet inte om jag hunnit med känslomässigt. Det är inte lätt att sälja vuxna marsvin även om man redan beslutat sig för att sälja en utvald individ om någon vettig köpare i behov av det marsvinet hör av sig. Nu var det precis så jag hade bestämt att jag kunde avstå Cruella och nya mattarna behövde en kompis till en hona som blivit ensam. Det känns som ett kanonhem och jag vet att Cruella får det bra där. Bara honorna kommer överens så och det borde de väl så har hon flyttat min lilla bestämda charmiga flicka.


Då var det bara 28 marsvin kvar här då samtliga nonselfar. Ingen till salu. Gamlingar, avelsdjur, ungdjur alla keldjur.

1 orangeagouti/golden

1 beige magpie

2 lilac magpie

2 black harlequin

3 chcolate magpie

2 black fox

17 black magpie


Av gisela jansson - 22 februari 2014 11:38

Jag har en lång tid funderat på att bygga om ett av mina burskåp så marsvinen får större boyta. Jag var lite pågång att snickra om båda småskåpen så kom ringormen. Då bytte jag ut det lilla köksskåpet. Jag hade ju tänkt bygga om skåpet i vardagsrummet först för att kunna använda lådorna i det skåpet till det nya i köket nu blev det tvärt om. Precis efter allt städande, renoverande och snickrande i vinter var jag lite trött men nu har jag en plan för hur skåpet ska byggas om. Kan knappt hålla mig vill snickra NU. Skåpet är en hembyggd stomme med innermått som en Paxgarderob med tre komplimentlådor. Nu ska lådorna ut och hyllplan med plexiglas och vaxduk ska in istället. Nu har jag planerat i detalj vad som ska köpas och hur jag ska bygga. Det mesta materialet har jag redan som plexiremsor, fasadebrädor, färg småskruv. Behöver bara två hyllplan, lite vinkeljärn och vaxduk så det kommer inte ens att kosta mycket. Ja visst blev jag lite taggad av artikeln i MM den väckte snickarmonstret i mig. Det är ju så kul att bygga saker!


Annars är det mest väntanstider här. Leia är rund som en fotboll redan men det är två veckor kvar innan hennes ungar ska komma. Homsan börjar runda på sig också och jag tror mig ha kännt ett litet kittel i hennes mage. Kida är fortfarande ett stort frågetecken har inte sett ombrunst när den borde ha kommit så det är bara att vänta ett tag till. De nya kärleksparen har inte parat sig så jag märkt något åtminstone.


Lily rosslar när hon andas. Tyvärr känner jag igen det som samma åkomma hennes mormor Elie hade det är ingen infektion utan förslappad luftstrupe. Det kommer inte att bli bättre men så länge hon inte är anfådd och orkeslös så kan hon leva med det ett tag. Hon ser okej ut just nu men med sina återkommande UVI attacker och allmänna slitna lite trötta tillstånd överväger jag att låta henne somna in om läget förvärras. Skittrist men hon är skruttig. Uffe som är ännu äldre än Lily har sett lite obestämt ruggig ut ibland de senaste veckorna. Han äter dock bra och springer som han ska på golvet men jag har ögonen på honom. Luckybucket och Merope som också är gamla verkar tack och lov pigga och fräscha. Jobbigt med gamla djur.

Av gisela jansson - 21 februari 2014 13:18

En standardtvårumslägenhet är gjord för att man i sovrummet ska ha en säng dubbel eller enkel, några stolar, nattuksbord sen får man välja om man vill ha ett bord, en bokhylla eller garderob där inne oftast kan man välja två av dessa ting. I köket finns plats för köksmöbler punkt slut. I vardagsrummet ska man ha soffa, soffbord, TV och bokhyllor det är det nästan lag på. I övrigt kan man välja till skrivbord eller ett störrematbord är man väldigt husdjursberoende kan man få plats med ett mindre kattklösträd en standard marsvinsbur och ett mindre akvarium. Är man inte husdjursnörd kan man väl välja något annat man är intresserad av som löpband, en mindre modelljärnväg, trumset eller ja vad man vill. Sen är det fullt.


I vår tvåa är det fullt. Sonen har sovrummet som är ganska belamrat av hans saker men med betydligt mer luft än i resten av lägenheten. Köket är marsvinsrum med två stora burskåp. Lite standardsvenssonlaglig är jag trots allt så jag vill ha matbord, soffa, bokhylla, soffbord och TV det står förståss i vardagsrummet. Sover gör jag och det är trevligt att göra i en säng, loftsäng i da shit utan den hade inget funkat. I mitt vardagsrumm finns även ett burskåp och två ganska stora golvburar, en kattklöspelare och två medelstora akvarium... ja fyra akvarium finns det här men ett står i hallen och ett på fönterbrädan. Det är fullt här så jag kan säga att det blev problem nu när jag ska föröka få in ett fint hörnskåp jag ärvt efter min farmor. Det blir liksom inte så bra...


För precis två årsedan var vi i Afrika. Mitt livs resa. Underbart. Bilder i repris.                                    

Av gisela jansson - 14 februari 2014 09:24

Det kittlas av små tassar i Leias redan runda mage. Även Homsan börjar rundna och magen är hård och kompakt.


Har inte sett ombrunst på Kida än börjar hoppas att hon trots allt är dräktig.


Inga parningar ännu i de båda nysatta paren.


Snart är det dax för den första utställningen för oss på evigheter det ska bli så kul! Jag ska döma ungdoms pet och hjälpdöma hanar i den vanliga petclassen. Med till utställningen tänkte jag ta några honor att ställa både på KM och pet. Det blir nog Pansy och Botti och en eller två unghonor.Mina fyra jättefina unghonor går retsamt i samma klass så jag måste välja bort minst två. Fast fler än fyra att ställa är omöjligt ändå när man ska döma. Inga rasdjur har jag att ställa just nu.


Jag har en period då jag bara älskar mina marsvin så där extra mycket. Så min Alla hjärtansdags uppvaktning går till mina 29 älskade marsvin. Puss på er!  



Av gisela jansson - 11 februari 2014 10:12

Det som finns att köpa i butiker är det som efterfrågas mest. Det finns olika i olika typer av butiker i kiosken vid tågstationen finns tidningar och godis i byggvarubutiken finns brädor och spik på en stormarknad finns lite av allt men egntligen inga specialvaror. I affärerna finns det som kunderna efterfrågar mest. Det är inte butikerna som bestämmer vad som ska säljas utan kunderna.


Ofta anklagas butiker för att sälja oetiska varor och visst kan butikerna ta sitt ansvar och dra in dem till viss del tycker jag att de ska. Problemet är bara det att andra butiker kanske inte gör det och då mister butiken kunder i dessa tider har inga affärer råd att mista kunder. För att överleva finns de varor som efterfrågas kanske trots att inte en enda av de som jobbar i butiken står för de varorna. Jag jobbar på en stormarknad som säljer mycket bra saker men det finns ägg från burhöns och danskt fläskkött att köpa där och några artiklar till som jag verkligen inte står för ändå jobbar jag där med en viss stolthet år efter år.


Kritiken är hård mot zoobutiker som säljer oetiska varor som grossistuppfödda importerade smådjur och till fel personer som stora fiskar som hamnar i för små akvarier eller marsvin som får leva ensamma. Visst kan man tycka att butikerna borde skärpa till sig på dessa punkter men de har det knapert de står och balanserar på ruinens brant konkurransen är hård i zoobranchen och de måste sälja för att överleva.


Jag tycker att ansvaret ligger hos konsumenterna ärligt talat det är du och jag som måste skärpa oss! Folk måste ju fatta att det är vansinnigt att köpa döda delar av grisar som är födda av suggor som levt hela livet fixerade eller ägg från höns som bor så trångt att de inta kan sträcka ut sina vingar i full längd. Fast folk vet att djuren har det så här köps produkterna. Allvarligt hur jävla dumma är folk egentligen! Allvarligt talat det är katstrof! Alla skyller på någon annan helst på butiken för den är ansiktslös men ändå konkret. Ingen vill förstå att det är de själva konsumenterna som är skurkarna här.


Det är klart att inte alla bryr sig så mycket som de borde om djur eller miljön eller om att människor i fattiga länder långt borta behandlas illa  men just när bilder på dessa eländen visas upp chockas de flesta. Det glöms ändå genast bort av någon anledning för strax köper de sin danska fläskfilé igen. 


Hur ska man få folk att bry sig? Hur ska man få folk att ta sitt ansvar som konsumenter? Jag vet inte.


Jag tycker ändå att var och en ska försöka. Man kan inte var medveten om allt men det man vet om kan man vara medveten om. Jag äter inte kött och om jag köper ägg i butik blir det KRAV eller sprättägg. Jag köper inte dun, jag köper inte päls inte ens immitationer som fejkpälskragar för att jag inte vill stödja detta. Jag undviker de hygienartiklar som mig veterligen använder mest djurförsök. Jag väljer bort jätteräkorna i min sushi. Säkert missar jag saker säkert slarvar jag med vissa saker jag borde vara medveten om. Ibland slarvar jag fast jag är medveten som med bananer som jag oftast köper KRAV men är det extrapris på vanliga eller att jag känner mig extra fattig kan det bli de andra. Erkänner.


Jag skulle dock ALDRIG köpa ett smådjur på en djuraffär. Jag vet att marsvin som uppfötts hos grossister inte haft det bra och jag vet att grossiterna inte kan tjäna så oerhört stora pengar på sina sina djurproduktionsfabriker så att det faktiskt borde straffa dem om alla tar sitt ansvar och inte köper smådjur i butik.


Att inte veta att det kan vara oetiskt ur djurskyddssynpunkt att köpa marsvin på en djuraffär är det enda skäl som jag anser giltigt att få utföra denna handling. Om man däremot är medveten om hur djurproduktionen och är engagerad i marsvinens situation men ändå köper marsvin i butik har man enligt mig verkligen handlat mot sina syften.  Jag vet att det för några år sedan var vanligt att folk organiserat köpte marsvin på butiker för att "rädda dem" och tyvärr inser jag att det fortfarande görs. Enligt mig är det fullkomligt VANSINNIGT. Vi vet ju redan att det är efterfrågan som styr utbudet i våra butiker. Köps ett marsvin ersätts det av ett nytt från grossisten som ser till att föda upp fler eller importera från platser vi inte har någon inblick i. Om man tycker det är kul att rädda marsvin finns andra att rädda de som sitter i en butik kommer ju ändå någon snart att köpa. Det räcker som sagt att de som inte vet vad de gör stödjer denna verksamhet av misstag. Förhoppningsvis kommer dessa inte att göra om sin dumhet man får hoppas att marsvinet de köpt får dem intresserade och att de söker information så marsvinet får det bra och att de nya ägarna förstår var man etiskt köper marsvin.


Kom ihåg att det är ALLAS ansvar att göra vår värld till en bättre plats att leva på. Det är ditt och mitt ansvar inte någon annans.

Av gisela jansson - 11 februari 2014 09:53

  

Ja jag är helt galen i harlequin/magpie. Älskar teckningen älskar temperamentet. Bästa marsvinen!


Här kommer lite bilder på godingar!


                                                  

Av gisela jansson - 9 februari 2014 09:32

Alla marsvinen äe på plats och alla grupperna är redan hyfsat harmoniska allt gick så bra. Jag tycker mig vara säker på att både Leia och Homsan är dräktiga och tyvärr lika säker på att Kida inte är det. Nu är det bara att vänta på kullarna.  Väntar också på ayy Cornelia och Bill och Indis och Smurf ska para sig och för tillfället nyfiknast väntar jag på att Kida ska... eller inte ska brunsta om.


Jag jobbar i helgen. Detr känns väldigt bakvänt eftersom jag bytt denna helg så nu blir det tre helger i rad på jobbet fast sen i mars blir det tre helger i rad lediga istället. Det känns bakvänt på alla sätt inte bara att det är en invand ledighelg jag jobbar också nu tillsammans med folk jag aldrig brukar jobba helg med och även dagarna är tvärt om så gör jag lördag morgon och söndag kväll istället för tvärt om som jag brukar. Inser hur mycket vanedjur jag är dett känns verkligen konstigt.

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards