Alla inlägg under mars 2014

Av gisela jansson - 27 mars 2014 16:42

Tristan blir namnet på lille killen i T-kullen han är nu bokad och ska flytta tillsammans med Skalman ur S-kullen. Han och sytrarna Tuvstarr och Too-ticki mår bar fint och är allmänt underbara.      


S-kullen växer också och frodas och jag har ett lyxproblem utan dess like. Både Surtant och Socker Conny är riktigt fina jag har svårt att välja.


Häxan Surtant. Söt som socker men lite trista öron. Hon är bättre tecknad än sin bror men inte lika galet snygg.    


Socker Conny skitsnygg kille med en helt perfekt kropp så himla fin. Bra öron men inte riktigt lika bra tecknad som syrran.    


Skalman den i kullen som inte kan bli någon keeper han är för ljus och är rätt kasst tecknad. Lika söt som sina syskon förståss. Han ska flytta ihop med lilla Tristan.    


Just nu är det ihopsättningar som gäller. Indis och Cornelia är dräktiga och håller just nu på att flocka in sig i sina nya honflockar.


Lily som mått bättre ett tag ser risig ut igen...

Av gisela jansson - 22 mars 2014 09:32

Här är underverken! Den lila flickan stannar såklart. Namnen ska bli sagonamn på T inte riktigt färdigt ännu.          

Av gisela jansson - 21 mars 2014 15:20

Nyss födde Homsan tre ungar snabbt och smidigt. 

En self black hona på 100g

En black foxpie hane på 87g

En troligen foxpie hona på 92g

En lila hona som inte är self blev det rätt nöjd kan man säga!    

Bilder kommer.

Av gisela jansson - 20 mars 2014 09:45

Nu kan Homsan få klämma ur sig sina ungar när som helst det är dax. Hon äter bra och ser ut att må prima det känns skönt nu är det bara att hålla tummarna för en lyckad förlossning och pigga fina ungar. Nu är hon riktigt tjock det har hon varit sista veckorna men eftersom magen kom så sent tror jag snarare att det är få stora än många små där inne men som jag sagt det förut jag är helt vädelös på att gissa antal ungar i magarna. Vad det kan bli för färger vet jag därmot säkert hela 18 olika färger och teckningsvarianter väntas. I vanliga fall brukar det vara tre olika tänkbara om ens det i våra kullar black magpie, de white och i vissa fall även cocolate magpie. Nu i Homsans och Smurfs kull och senare även i Indis och Smurfs kull kan det bli de white, pe white, black, lilac, cocolate och beige. I alla färgerna utom de vita kan också komma i magpie, self, fox och foxpie det sista hittepåord för teckningskombon.


Leias ungar växer och frodas de är underbara och mår som de ska. Jag har bytt namn på en kille så nu är det Häxan Surtant, Socker Conny och Skalman som gäller det blev bättre.


Ute är det snö... massor av snö och jag är förkyld.


Luckybucket fyllde fem år igår. Grattis! Så nu är det två 5+are här igen.


I lördags var vi på Kallhällutställningen. Jag dömde pet kul men fruktansvärt svårt i finalen eftersom jag bara hade tre placeringar och helt ärligt ville placera alla och några till. Extra jobbigt eftersom det  var U-finalen och jag gjorde de unga ägarna besvikna. Mina egna djur placerades inte heller... rätt åt mig. Nåja tre silverkort och två i varje final är inte så dåligt.


Bebisbild på femåringen Luckubucket. Hon är den svarta på bilden hennes systarar Zezima och Pathmage finns inte längre i livet men Lucky är riktigt pigg och frisk för sin ålder.



   

Av gisela jansson - 8 mars 2014 11:25

Precis när jag skulle somna natten till igår bestämde sig Leia för att föda barn. Sova kan man göra någon anna gång tänkte jag och bänkade mig framför buren. Då trodde jag att hon skulle få minst fem ungar med tanke på den fotboll till mage hon hade men redan då första ungen kom ut förstod jag att så inte var fallet, han var stor. Alla tre ungarna är riktigt stora... ja det blev bara tre fast riktiga praktexemplar. Förlossningen gick barmhärtigt nog mycket snabbt så jag hann sova lite den natten trots allt. Bra och lätt gick det också och så är det fortfarande alla mår bara bra och allt funkar. Så skönt så. Duktiga Leia!


Shrek. Ganska helbrun med en väl ljus färg. Annars väldigt söt i typen och stora öron. 102g.

Socker Conny ser ut som en magpie men inte så himla bra tecknad. Riktigt bra chokladfärg, typ och öron. 113g.

Häxan Surtant perfekt knivskarp mittlinje... bara det att hon är väldigt bra tecknad på ena sidan och nästan helt brun på andra. Bra chokladfärg och typ men ett veck på i övrigt bra öron. Troligen stannar hon. 97g.


Det blev alltså tre choklader som mamma Chokladfabrikens Leia ingen svart som pappa Flockdjurs Alimemazin.


Shrek, Häxan surtant och Socker Conny.

 


     

De två siat bilderna är på honan... så det kan bli brun på ena sidan och vit på andra. 

Av gisela jansson - 3 mars 2014 12:57

Nä Cruella är bråkig hon funkade inte i sitt nya hem. jag hade hoppats på att hon blivit bättre men hon var inte snäll. Det var bara att byta då. Ynk fick ta Cruellas plats i det nya hemmet. Det gör lite ont att Ynk flyttar men jag vet att hon får det bra.


Cruella ska jag minsann ta i örat nej då men hon ska lära sig lite hyfs. Jag hoppas hon skärper sig och är snäll mot sina medmarsvin i fortsättningen. Det var ingen trevlig stämning i tantburen då hon bodde där. Där bodde hon för att lära sig hyfs jag ville inte ha henne i samma bur som någon dräktighona därför att hon har en otrevlig vana att bita folk i rumpan och allmänt bråka. När hon bodde med bara Eulalia gick det jättebra så jag hade en förhoppning om att hon skulle funka väl med bara en burkompis att det var mer hennes grej än flockliv. Nu bet hon sin nya burkompis i rumpan också och så ska inte någon behöva ha det i sitt hem... alltså ha en jobbig kompis som bits. Ni sitter hon själv bara av den anledningen att jag inte vill att några av mina andra marsvin ska behöva bo med henne. :-( Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta men hon får sitta själv ett tag och ha tråkigt så får vi se hur det blir och hur jag ska gå vidare med detta. Ska bli lite spännande att få marsvin av henne men just nu har jag ingen idé hur jag ska göra. Kanske skulle hon funka bäst i en grupp med en jättedominant kastrat som kan tukta henne. Någon kastrat har jag inte så nu får jag fundera ett tag.

Av gisela jansson - 3 mars 2014 11:59

Igår kväll var jag övertygad om att jag skulle avliva Lily idag. Hon är inte bra det är hon inte trött, tungandad, begynnande UVI igen och hon har fått svamp på öronkanterna för att hon är allmänt nedsatt. Jag tänkte göra det jag hade bestämt mig men i morse pallade jag inte. Frukost ville hon ha och hon äter bra. Stod där i cirkeln av vänner och tiggde frukost från den vinkeln såg hon bra ut... och då vacklade jag. Hon är kvar lika racklig lika oåterkalleligt på väg att att bli allt sämre. När ska man säga stopp? När är det egentligen försent? Nu kommer jag än en gång att ta ett marsvin till veterinären för avlivning som borde ha fått dött för länge sen bara för att jag är vek och egoistisk. Vill inte mista älskade Lily vill inte ta det beslutet över hennes liv. Hon vill ju fortfarande ha sin mat. Vill hon fortfarande leva fast det är jobbigt? Förstår hon det som jag vet att det bara kommer att gå utför nu?

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards