Direktlänk till inlägg 4 januari 2009

Galateas färg

Av gisela jansson - 4 januari 2009 08:39

Vilken rolig dag det var igår! Djurmässan i kista alltså, marsvinsutställningen. Kul att träffa folket och se alla fina djur. Ett stort nervöst moln hängde över mitt huvud hela tiden men sen blev det ju inte så farligt, utan mest komiskt och väldigt lärorikt. Galatea min prinsessa. När A fick se henne sa hon genast det jag anat men verkligen inte hoppats på att hon skulle säga -I min värld är det där inte en choklad, det är en sobel. Jaha jag kan inte påstå att jag blev förvånad hon har ju mörknat och ett marsvin som ser ut som choklad som liten och som vuxen är väldigt mörk choklad mixat med silver nerblekta vita fläckar är ju förmodligen inte choklad alls utan sobel. Jag visade henne för flera, jag blev allt mer säker på sobelteorin. Jaha vad gör man nu med bedömningarna ?! Sobel magpie är inte en godkänd variant så en sådan kan ju inte visas i en rasutställning, det är ju det som är det stora problemet här. Men jag hade ju trimmat djuret och åkt ända till Kista det är klart att hon skulle upp på plattan!


Att lura en engelsk domare som aldrig kommer att se henne och kanske inte ens mig mer är ju okej, kanske. Vi sa att det blivit fel och att hon skulle dömas som svart då i samma klass som sin blivande man Grant. Jag vet inte om han genom skådade vår bluff eller om vi verkligen lurade honom men han bedömde henne och berömde bla. trimmningen, det värmde. Jag kände mig som när man åkt gratis på tunnelbanan.


Sedan kom sanningens minut. J hade dömt henne som junior då blev hon birj-reserv. Han hade ju också blivit lurad av henne. J kommer att döma mina djur i framtiden också det är bara att rakryggad berätta sanningen. Intresserade hade samlats runt bordet för att se Galatea få sin dom. J var snäll och dömde henne som choklad och komenterade med ett stort leende hennes grå under färg. Sobel magpiesingen Galateas utställnings karriär är över. Och så gick det till när en sobel magpie samma dag blev bedömd som black magpie och chokcolate magpie av två olika domare.


Snygge store skåningen Grant är hemma hos oss nu. Han har mycket vitt i ansiktet det tycker jag är kul hoppas hans barn ärver det, mina magpies har så svarta (eller sobliga) ansikten kul med variation. Nu sitter han med Galatea hoppas resultatet blir black magpie och inte sobel, snart ansluter sig även Elie till Grants harem. Galateas nya karriär har börjat.


För Fenrir gick det sådär hans päls är ju inte så jättebra men han har fint huvud. Han hoppade nästan upp i domare Bs famn, han kunde inte låta bli hon luktade ju så gott av marsvinstjej. 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards