Alla inlägg under maj 2012

Av gisela jansson - 31 maj 2012 23:22

Det var väl på tiden kan man väl säga! Här kommer bilderna på kullen som föddes 24/5. Pappa Flockdjurs Isidor och mamma är Chokladfabrikens Ynk. Fem underbara nonself black magpie en pojke och fyra flickor. Ingen stannar tre är bokade två av honorna söker nya hem men det ordnar sig säkert snart de är jåttefina ju!


Frou-Frou kullens bäst tecknade.  


Frodo ende killen.  


Fiona kullens lilla gulleplutt.  


Filifjonkan med den söta ansiktsteckningen.  


Flisa som är bara söt.  


Ja de var de fem i sista kullen nu vill jag visa fem snyggingar från de andra kullarna.Dessa fem kommer att stanna här. Solt presenterar jag nu mina nya marsvin!


Chokladfabrikens Aragorn e. flockdjurs Isidor u. GP Chokladfabrikens Terabyte. Den ende hanen jag sparar nu. Han har bläs, ett öronveck och kanske inte världens bästa teckning men han har väldigt snygg resning och utstrålning han är vacker! Ett marsvin med de föräldrarna är liksom så bra att använda i aveln jag tror han kommer att tillföra massor. Har är också väldigt mysig i temperamentet en riktig raring. Han kommer att ställas i ras på SM det ska bli både kul och spännande.    


Chokladfabrikens Cruella de Vil ska också ställas på SM. Hon är efter GP Chokladfabrikens Skype u. Chokladfabrikens Pansy Parkinson. En liten tjej är hon men rätt rutig faktiskt öronen är rätt bedrövliga de är både lätta och dubbla veck... nåja hon hartillräckligt med fördelar minsann. Hon är väldigt lika sin mamma Pansy bara bättre tecknad.  

 


Jag ville ju verkligen spara en som inte är just black magpie blev lite besviken när ingen chocolate magpie i marskullarna var någon keeper så jag hoppades på en fin harlequin. Det kom en riktigt fin flicka Chokladfabrikens Doris! e.Sir Holmes u. GP Chokladfabrikens Zabini. Hon sticker verkligen ut i kullen eftersom hon redan nu inte ens tre veckor gammal deltar väldigt aktivt i mattigget. Hennes lilla nos sticker upp mitt bland de vuxnas nosar vid varje matning på ett så charmigt sätt att hon absolut är min favorit bland ungarna. Gillar henne massor hon är fin trots att jag hade önskar bättre fördening av färgfältena hon är lite ojämnt tecknad mellan sidorna. Hon är bedårande faktiskt!  

 


Doris kullsyster Chokladfabrikens Drake är en självklar keeper även hon. Där är det det rutigt minsann! Precis som syrran är hon fin i typen och har fina ögon och öron. Helt underbar och så snyggt namn hon har! Jag är och har alltid varit väldigt förtjust i drakar. ;-)    

 


Vårens sista "antagna" är Chokladfabrikens Eulalia e. Chokladfabrikens Space u. Chokladfabrikens Safari. Jag ville ju så gärna spara både Doris och Drake jag antar att det var därför jag vägrade att se Eulalias fördelar och lovade bort henne kvickt som tusan. Det var väldigt jobbigt och pinsamt när jag senare var tvungen att be om att "få tillbaka henne". Jag ska aldrig vara sp kvick i mina beslut mer... har lärt mig något nu! Jag kämpade för att bara se hennes nackdelar och jodå rygg och maglinjerna är inte jättebästa och öronen är ganska korta men hjälp vilka sidofält den bruden har och hon har så fantastiskt väl fördelade fält. Jag är så glad att hon stannar!

   


Ja fy så många de blev men de är bra marsvin alla fem... väldigt bra och om man ska avla måste man spara de som är så här bra annars är det ingen mening med det. Dessa fem pärlor är mina stoltheter!

Av gisela jansson - 27 maj 2012 08:58

Grattis min älskling på 5 årsdagen! Vad skulle mitt liv vara utan dig min älskade knaskatt?!  

Av gisela jansson - 25 maj 2012 09:05

Det går inte att ladda upp bilder här ibland vet inte varför. Trist för jag skulle vilja visa nya ungarna. :-(


F kullen är underbar förståss! Alla mår fint och Ynk är så duktig. Det är så himla bra att det blir många honor för jag är aldrig orolig en sekund över att inte få dem sålda genast. De är även om de inte är utställningsbara väldigt magpieiga i sina teckningar och brokiga det är så gulligt! Jag var ju orolig att de skulle bli "ljussvarta" som ungarna i Ynks förra kull men bara en av de fem har dålig svärta det avgör i viss mån Ynks öde hon har visat att hon kan få bra ungar så då stannar hon för ytterligare en kull. Jag hoppas hon får en en riktigt bra unge då som kan sparas dessa är inte keepers tyvärr. Namnen är nog klara hanen ska heta Frodo och minsta honan Flisa sen har jag inte delat ut de andra namnen än ska känna in dem lite men det blir Filifjonkan, Fiona och Frou-Frou.


Nu kan jag summera vårens kullar då alla sex är födda. Stora kullar nästan onödigt många ungar har jag fått. 25 ungar 16 honor och 9 hanar varav en tyvärr dog. I hela tre kullar blev det fem ungar, i två kullar blev det fyra och i en kull bara två ungar. Jag måste säga att det gått väldigt bra såhär långt god statistik på överlevnad... ta i trä. Det är skönt att alla har anlänt och all orolig väntan är över för denna gång och jag är så glad över alla fina ungar och duktiga friska mammor!


Fyra ungar kommer att stanna av dessa 25 Cruella de Vil, Aragorn, Drake och Doris. De fyra är de som jag tror kan bidra mest till mitt avelsarbete och samtliga är utställningsbara i ras. En hane tre honor, tre black magpie och en black harlequin två är kända chokladbärare. Mycket nöjd!


Både 2010 och 2011 föddes det 13 kullar här. I år kommer det att stanna vid 10 kullar det känns bra för jag måste hålla igen lite annars blir det så många djur här. Fyra kullar är planerade till hösten. Efter SM sätter jag ihop Caps Lock och Bill. Tror mycket på den kombon enda tveksamheten är att båda har lite dålig underfärg. Terabyte, Pansy och Troja kommer att sättas med hane i slutet av eller efter sommaren troligen efter utställningen i Järna 8 september eftersom jag vill ställa de honorna då. Vilka hanar som blir de lyckliga är inte helt klart ännu. De kullarna kommer väl i december skulle jag tro eller lite tidigare om jag inte väntar till efter utställningen vi får se. Efter jul alltså nästa år tänkte jag att Ynk, Safari, Zabini och lilla Cruella ska få sina kullar men där har jag bara diffusa planer än så länge vill inte planera så noga för långt i förväg. Vi får se!

Av gisela jansson - 24 maj 2012 20:31

I dag har Ynk fått sin efterlängtade kull! Fem ungar otrolgt nog! Fem nonself black magpie och Flickåret 2012 verkar vara ett faktum! Fyra honor och en hane! Bra vikter och pigga och fina men ingen är jättebra tecknad. Dumma blogg den ville inte ladda upp några bilder nu igen men det fanske går senare... Sagotema på F hanen ska heta Frodo ich jag antar attbdet blir en Filifjonka och enb Fiona men namnen är inte klara riktigt än.


Jag har skaffat en flådig mobil och ett abonemang.

Av gisela jansson - 22 maj 2012 08:59

När man har fem ungar som ständigt vill snutta är det skönt att kunna rymma upp på hustaken ibland och ta semester från barnaskaran tycker Zabini. Nu funkar inte hennes fristad längre då några av hennes små ungar har börjat kunna ta sig upp på taket. Det är tufft att vara mamma ibland!


Ynk kniper.


Snart ska jag på långpromenad.

Av gisela jansson - 20 maj 2012 08:12

Vilken jättetrevlig utställning det var i går kväll! Det var så sådär härligt och gemytligt på något sätt. Vi hade så kul! Det är också en så underbar årstid just nu och vägen mellan Uppsala och Eskilstuna är sällsynt vacker. Så fint att åka genom det gröna glittrande landskapet.


Jag tyckte att jag skrapat ihop en supertrupp till utställningen och i smyg hade jag som vanligt väldigt stora förhoppningar. Det gick ju jättebra faktiskt speciellt för Hs fina Botti som fick 91p 1/3 och blev Bis Pet 2! Jättekul och jag hade blivit förvånad om det inte hade gått bra för henne för hon har en kanonkropp! Extra kul var det att hennes uppfödare E fick visa henne eftersom jag stod upptagen med mina rassenorer. Troja gick också väldigt bra igår 89p 1/1 och cert i ras och 89p 2/5 och silverkort i pet! Faktiskt riktigt trevligt och jag tycker att hon förtjänar det min fina fina flicka! Alastor ställdes i ras som ung med tveksamma resultat eftersom han hade en väldigt tråkigt långsmal kropp i sin ungdom men ankungen har blivit en svan! Han är numera skitsnygg killen och en stor karl så jag bestämde mig för come back ett bra beslut även om han bara fick 86p 2/2 kändes  det som han kanske skulle kunna skrapa ihop mer vi kanske provar igen. I Pet är han en stjärna men han fick se sig slagen av en annan stjärna trots det kan man inte annat än vara nöjd med 90p 2/2. Akta er för denna snygging på SM då ni! Terabyte ställdes i bara ras i går och jakten på det sista certet är tyvärr inte över ännu 88p 1/2 med goda omdömen men UTAN cert. Skit. Åh vad jag ville ha det certet det är lite svårt att var nöjd trots att det faktiskt var bra... blä! Innan året är slut hoppas jag ändå att hon fått det efterlängtade lilla blin-blinget i hörnet på bedömningssedeln.


Av gisela jansson - 19 maj 2012 12:58

Strax bär det av på utställning i Eskilstuna. Kvällsutställning det känns väldigt skumt att åka på eftermiddagen. Jag kände mig klar med djuren i gårt kväll och satsade på en sovmorgon i morse men nu undrar jag om det var rätt i sista sekunden börjar jag fundera om det inte ska trimmas lite till här och var. Man blr aldrig nöjd. Nu är det försent jag hinner bara kasta i mig maten och sen kommer I så åker vi. Ska bli kul!


Ungarna växer och frodas och är nästan brottsligt söta!


Alla ungar från de förra kullarna utom Cruella och Aragrn som ska stanna har flyttat. Lycka till alla små gludklimpar!


Ynks mage är stor ankomst innom en vecka.

Av gisela jansson - 16 maj 2012 00:46

D- kullen sagotema efter GP Chokladfabrikens Zabini och Sir Holmes.


Ende hanen Chokladfabrikens Dartanjang. Vita tassar men söt!  


Chokladfabrikens Duchess. Vita tassar där med och fantastiskt lik morbror Bill i ansiktet.  


Chokladfabrikens Dizzy. Hur mycket vitt ska de komma på mina harlequin egentligen. Inte bra men jösses så söt!




Chokladfabrikens Drake är en flicka och kullens enda magpie och hon är rutig som bara den. Hon stannar självklart.

 


Chokladfabrikens Doris. Inget vitt fantastiskt! Bra tecknad är hon också en keeper till.  


E-kullen på sagotema är efter Chokladfabrikens Safari och Chokladfabrikens Space.


Chokladfabrikens Elaka Måns. Svartingen.

 


Chokladfabrikens Elrond. Sötingen.  


Chokladfabrikens Eowyn. Vitingen.



Chokladfabrikens Eulalia. Kullens ruting.    


Ingen stannar från denna kull men de är jättefina.


 

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards