Alla inlägg under juli 2009

Av gisela jansson - 26 juli 2009 10:46

Marsvinen mår prima allehop. Luckybucket verkligen strålar av hälsa hennes hakböld har försvunnit nästan helt på ett par dagar. Jag blir nästan lite sur på henne, jag anmälde henne ju inte till Järbo för att bölden var så envis men så fort anmälningen var gjord... ja då vips är bölden borta. Tur att hon är söt och snäll och matte i allfall är gladast över att hon blivit frisk. Zezimas böld är inte riktigt mogen än men snart ska jag tömma den. Nu måste jag erkänna en sak... jag är en sån där "finnklämmare" och tycker att det är så härligt att klämma hakbölder... hm. Arthur som jag tyckte var skruttig i början av sommaren ser riktigt fräsch ut nu, tack och lov för den farbrorn gillar vi här. Daniel är som vanligt lika mager men i övrigt pigg, de flesta av hans diffusa skumma symptom är inte "aktiva" just nu. Tyvärr vet jag att de kommer att komma tillbaka och jag har bestämt mig för att ta bort honom om han blir dålig igen.


Min hanflock har börjat få otrevlig stämning. Det darrar av testosteron där. Lille James är jättehanig just nu och ställer till oreda. Lekfarbrorn Fenrir är ju inte känd för sin goda sociala kompitens han muckar tillbaka och jag är rädd att han ska ge sig på den lille. Även Klonken och Kingsly börjar hana på sig och i morse gick Krake omkring och kurrade för sig själv i ett hörn. Jag vill helst inte sära på dem eftersom jag tror mig ha nya hem på gång till de tre som ska flytta. James och Fenrir som bråkar mest... hade jag ju tänkt mig ska fortsätta att bo ihop ett tag... vi får se.


Så snart Jane har flyttat och det blir nu veckan som kommer, ska jag flytta om honor. Hepziba och Alecto är dräktiga båda två. De ska bo med Galatea, Elie och Jordan. Buren är 190*50 så de borde få plats om gruppen funkar ihop. De har ju bott ihop tidigare och då funkade det bra men det var ett tag sedan och nu måste nya rangordningar upprättas. Sånt bråk kan vara lite stressande hoppas det går bra för mina dräktiga brudar.


Jag köpte ju fem nya snygga guppyhanar förra veckan. De är jättevackra och strålar av hälsa men de har smittat mina gamla guppy med något skit. Nu står resten av dem uppe vid ytan och vaggar med ludna fenor och dör som flugor... gaahhh! Ska medicinera...

Av gisela jansson - 25 juli 2009 23:05

Jag vet inte vart denna dag tagit vägen. Har liksom inget att rappotera. Bara en sak, jag har äntligen tömt mitt gamla akvarium och ställt ned de tre akvarium som jag i flera år varit orolig att slå sönder, de har stått bakom soffan och blivit dammiga. Där var det smutsigt... Nu finns bara tre akvarium i lägenheten med fiskar i och så ska det vara tycker jag. Det är nog lagom nu när marsvinen breder ut sig och tar all hobbytid i mitt liv.

Av gisela jansson - 24 juli 2009 22:49

Nej han klarade sig inte... Stackars hans familj de är ledsna nu och stackars hans halvbror Bertie som blev ensam...

Av gisela jansson - 24 juli 2009 11:48

Tre dagar i rad har jag gått upp äckligt tidigt. Jag borde ha vant mig vid det och vaknat tidigt idag också, tydligen inte... Klev just upp klockan var 11.00 nästan lite pinsamt, jag som skulle göra så mycket idag. Kanske är jag lite sjuk känner mig inte helt okej ont i halsen och har en vidrig värkande vagel i ögat, jättejobbig sak. Det är nog så att jag inte tålde att börja jobba igen...


Snart ska jag ta ett rejält trimpass på Episkey igen. Jag har ju inte så jättelång erfarenhet av trimmning men för oss har det blivit bäst om jag trimmat ner dem riktigt ordentligt ca. tre veckor innan utställningen (nu blev det lite sent) och sen haft en trimpaus tills sista veckan då jag kör lite fintrimmspass dagligen. Hon ska bli fin min fina Piskan men hon är av en annan åsikt. Hon bits den rackaren, ja hon är en riktig bitch det är därför jag gillar henne så mycket! Hon har verkligen en färgstark personlighet min lilla cream.


Sen håller jag på och klurar på nya sammansättningar av marsvinen i burarna. Vet inte vad som blir smartrast inget känns riktigt bra. Så snart jag vet att Alecto är dräktig ska de flyttas djur. Alecto och Hepziba ska bo ihop och få sina kullar i samma bur men frågan är om de ska ha sällskap av Galatea, Elie och Jordan eller blir det för trångt?  Var ska alla hanarna sitta? Det är svårt att planera också för jag inte vet hur länge småkillarna blir kvar.


Sen klurar jag massor på om Elie ska pensioneras eller inte. Hon är två år och har fått fyra kullar, tre hos mig. Hon är en utmärkt mamma och har haft lätta dräktigheter och förlossningar och hon har hämtat sig jättebra efter senaste kullen. Hon är fin min Elie den av mina magpies som är bäst tecknad dessutom är hon väldigt trevlig och social. Två fina döttrar har jag redan sparat efter henne Galatea och Hepziba men ingen av dem är så fin som mamma i teckningen, i temperamentet är de lika underbart mysiga som morsan. Elies senaste kull blev pannkaka, ingen går att spara där till avel även om alla fyra är supersöta. Jag är besviken och vill att Elie ska få en riktig stjärnmagpie som jag kan spara, tycker att hon borde kunna det ju. Jag vet inte hur många kullar folk brukar ta på sina honor. Fem är det omoraliskt många eller är det inte det alls? Jag vill ju inte plåga livet ur min älskade hona ju...? Men jag är sugen på att sätta henne med Uffe i höst...

Av gisela jansson - 23 juli 2009 19:42

Sonen är hemma igen han har varit med sin pappa i Värmland och hälsat på sin farmor. Det är skönt att vara ensam men jag började längta lite idag.


Nu har jag jobbat i tre dagar och har så ont i fötterna av att gå på det hårda golvet i de varma skorna. Vänjer mig väl. Nu har jag ledigt i sex dagar, jag borde inte vara ledig utan jobba i ateljen ja det är ju det som är tanken med mina fripass. Ja jag planerar att vara i ateljen, idag köpte jag en värmefläkt så jag ska kunna vara i min kalla fuktiga källaratelje. Det är bara på sommaren den är så resten av året när värmen är påslagen är den riktigt lagom.


Cedric de white hanen som är sjuk har varit till veterinären och fått medicin mot sin infektion. Jag vet att hans nya familj kämpar på bra med honom. Han bara måste bli bra! Fast jag inte sett honom sen han var en liten parvel är han ändå fortfarane min bäbis, som alla små marsvin jag fött upp. Krya på dig söta Cedric!


När M nya matten ringde till veterinär för att Cedric skulle få hjälp var det flera veterinärer som hade stängt och en av dem tog inte emot smådjur under sommaren! Jag har ingen aning om varför kanske har de goda skäl men... Jag blir lite upprörd faktiskt! Tycker de att bara hundar och katter är värda att behandla eller? Hoppas det finns ett annat skäl till denna diskriminering.

Av gisela jansson - 21 juli 2009 19:42

Måste bara skriva detta ju! Kände nyss på mina parade honor. Hepziba är absolut dräktig! Hon känns så kompakt i magen. Nougat och Hepziba parade sig tidigt på morgonen bara tolv timmar efter att jag satt ihop dem! Ungarna bör då komma 24/8 men det är ju snart ju! Oj! Dessutom tror jag att Alecto också är dräktig. Det var jättesvårt att känna på henne förra kullen också, hon har väl lite otydlig mage kanske. Alecto och Uffe parade sig ju lite senare också så de ungarna bör titta fram 4/9, om de finns.


Så då är det snart dax för bäbisvaka igen då! Otroligt vad fort tiden går när det är sommar!

Av gisela jansson - 21 juli 2009 17:27

Idag jobbade jag första dagen efter semestern. Det kändes lite konstigt att stiga upp klockan halv sex, annars var det faktiskt rätt okej. Det var inte så outhärdligt som jag trott, fast det är lite svårt att inte tänka på att det är ett helt år till nästa semester...


Ibland tycker jag lite synd om mig själv och då får jag en present av mig. Att börja jobba efter semestern är ett typiskt tillfälle som kräver en present. Idag fick jag åka till min favoritaffär Akvariehobby. Först fick jag gå runt och titta så länge jag ville sen fick jag köpa fem guppies. Man kan kanske tycka att guppy är en tråkig dussinfisk men jag gillar dem verkligen. Men jag tycker inte alls att de passar i ett sällskapsakvarium bara för att de är så variabla, det blir lätt stökigt då men de är verkligen fina att ha i ett artakvarium. Jag kom på för ett tag sedan att det var fem år sedan det kom in nya guppies i mitt 65 liters guppyakvarium, det är länge sen. De börjar också bli lite små och färglösa så nytt blod behövdes. Två svarta, en blå och två röda blev det. Kan ni tänka er jag motstod de fina Pygméguramisarna igen! Snart ska jag tillbaka och köpa fiskar för jag har gett bort mina neontetror (de är inte hämtade än) jag tycker inte de matchar mina vackra stänktetror, dessutom stimmar de inte tillräckligt bra för min smak. Kanske blir det bara ett par pygmégurami som ersätter tetrorna, vi får se!


Nej om man skulle ta och sätta sig och trimma Episkey kanske...

Av gisela jansson - 20 juli 2009 23:16

Efter larvigt mycket tvekan och transportoklarheter så är det äntligen anmält! Det blir så dubbelt det kan bli. Ginny, Uffe och Dolly dubbelt PET och Episkey dubbelt i ras. Efter mycket tvekan och funderande bestämde jag mig för att lämna Luckybucket hemma. Hennes hakböld finns ju fortfarande kvar även om den bara är liten som en ärta men den har varit i denna stolek länge nu så kanske den stannar ett tag. LB verkar helt oberörd i allafall pigg och glag och så. Ja då är det verkligen på tiden att börja trimma Episkey. Hoppas hon får sitt sista cert nu då, för jag har lovt henne att hon ska slippa trimmningen så fort hon blir champion. Hon gillar det ju verkligen inte. Jag är mycket nöjd med mitt startfält, jag tycker att alla fyra är stjärnor.


Jane flyttar inte i morgon som planerat, det blir någon gång nästa vecka istället. Bra då får jag pussa på henne ett tag till, hon är ju så söt!


Jag har varit på möte med min konstprojektgrupp nu i kväll. Mycket trevligt och god mat fick vi. Vi bestämde nog lite grejor men mest satt vi bara och babblade och hade det mysigt.



Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards