Alla inlägg den 4 december 2009

Av gisela jansson - 4 december 2009 12:15

Undrar om jag förstått det nu? Undrar om verkligheten börjar komma ifatt mig nu? Kanske har den det... nej det är svåra beslut jag har inte släppt mina gamla ideal. Det är storm i mitt sinne idag.


Det är så djupt ingrott i mig en så välmurad värdegrund MAN GÖR SIG INTE AV MED DJUR MAN SKAFFAT! Samtidigt bygger jag upp bara strängare och snävare mål för min avel flera av mina djur känns inte riktigt användbara längre det är väldigt få av dem som håller den kvalitet jag kräver, har jag äntligen blivit kräsen nu!? 25 marsvin bor det här och det går bra men det skulle var trevligare om de inte var så många. Så finns det två saker i min avelsgrupp som jag vill bli av med zobelanlaget och en tråkig ögondefekt som bara syns på ett djur men som jag misstänker kan vara ärftligt. Om jag rensar bort de djur som är misstänkta bärare av dessa blir det bara sex avelsdjur kvar... fast jag har två zobel/zobelbärare som jag vill ge en chans först då blir det åtta.


Fem av avelsdjuren är det inte mycket att klaga på Duetten´s Uffington, Viby´s Alecto, Viby´s Nougat, Chokladfabriken´s Merope och Chokladfabriken´s James. Lilla Babinski har inget av ovanstående problem men hon är verkligen inte renavlad och jag vet inte vad som kommer att komma ut av henne men jag tror på henne hon ska få chansen att föra in nytt blod. Chokladfabriken´s jordan är brunzobel men har kanontyp, Chokladfabriken´s Lily har rätt dålig svärta och jag misstänker zobelspridning från henne, hon är även barnbarn till de dåliga ögonen men jag tror jag ska våga chansa på den generationen för Lily har så fin teckning.


Ja om det bara är åtta djur som jag i fortsättningen tänker avla på då borde 17 gå att sälja då... Nej naturligtvis inte! De tre pethonorna Ginny, Dolly och Poppy kan vi ju inte sälja inte Episkey, Elie och Zezima heller... nej det går inte de är storfavoriter hos sonen eller mig. Daniel kan vi nog inte heller sälja för han är inte helt kry. Då är det 15 st djur som absolut inte ska säljas.


Då är det tio som borde säljas då... Krake, Klonken, Kingsly, Mervolo och Lavender är till salu inget att tjafsa om. Det är inte svårt, det beslutet är taget för länge sen. De är de andra fem som jag precis börjat fundera på om jag borde sälja som det blir jobbigt med. Det är svårt! Jag vet inte om jag vill... nej jag vill inte borde heter det. Okej de som jag borde sälja men inte vill då är följande: Duetten´s Kinross ett av de gosigaste marsvin jag mött, supertrevlig men han ska inte användas i aveln mer det är han som har fel på ögonen. Han är nästan blind men glad ändå och i övrigt frisk. Chokladfabriken´s Fenrir han har aldrig slagit an kärlekssträngen på mig eller på sin husse. Han är omöjlig med andra hanar därför är han kvar men jag vill nog sälja honom ändå. Chokladfabriken´s Hepziba ja hon har ögonarvet och zobelarvet ska nog inte avla på henne mer. Lily är hennes dotter så hon får föra fanan vidare. Hepziba svider det att sälja, vet inte om jag kan... vi får se. Sen har vi Nattsmygarn´s Urvon och Chokladfabriken´s Luckybucket efter sin kull (ögongrejen) där skriker sonen stopp och jag med. Det kan vara mer än vi klarar av faktiskt... ja det är det nog. Ångest!

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards