Alla inlägg under december 2010

Av gisela jansson - 6 december 2010 08:33

Ibland har jag järnkoll på när marsvinskullarna ska komma jag vet vilket datum och eftersom mina magpie ofta föder lite tidigt så hinner jag väldigt sällan vänta mig hysterisk. Denna gång är det inte så... jag är så hysterisk. Alla dessa jobbiga dödsfall i burarna på sista tiden har gjort mig känslig och jag ser bara problem och eftersom båda honorna varit kräsna på grönsaker har jag oroat mig massor.


Dessutom har jag börjat vänta på tok för tidigt, Ogg blev inte dräktig den parning jag beskådade men eftersom hon tidigt blev så tjock så trodde jag att jag skrivit fel i kalendern och började vänta kullen för en vecka sedan... nu vet jag att så var det inte på torsdag ska ungarna komma.


När det gäller Hepzibah är det ännu värre där har jag inget parningsdatum och hon blev också tidigt tjock. Men det som gjort mig så säker på att Hepzan ska föda ungar varje dag i fjorton dagar är hennes beteende. Hon sitter hukande med kisande ögon och fälld nos. jag har kunnat ge mig på att det är förverkar men troligen inte då... Jag kan säga att hon är pigg mellan dessa konstiga stunder och hon äter bra och rör sig fint så jag tror inte att hon är sjuk... men konstigt är det...


Jordan verkar riktigt pigg nu men är nog lite konstig i magen för hon följer efter Hepzibah hela tiden och tar hennes bajs. Tyvärr har hon slickat eller gnagt upp ett sår i Hepzans rumpa. Det är inte djupt men det gör säkert ont. Jag har ett motstånd mot att flytta Jordan och idag är sista medicineringsdagen så jag hoppas det går över och Hepzan får ha sin stjärt ifred. I morgon ska Jordan på återbesök hos vet. Urinvägsinfektionen är helt borta skulle jag tro och hon är pigg hoppas att det är okej sockernivåer också...


Wronskis Fint och Vincent har nu flyttat till sitt nya hem! Lycka till killarna och lycka till mattarna! Det känns som ett bra ställe och de här småpojkarna är helt underbara så förutsättningarna är fina! 


Uffe blev väldigt låg efter att hans burkompisar åkt trots att han var lite irriterad på dem den sista veckan. Nu ska jag försöka sätta ihop Uffe och Daniel... vi får se om det fungerar. Jag vill inte ha en massa marsvin sitta ensamma ju.


Dagens marsvin är Isidor en söt liten kille som börjar bli rätt stor nu. Han har massor av spring i benen. Han bor nu i en stor bur med Nougat och han brukar utnyttja hela burytan till idrottsplats ibland hänger farbror Nougat med och de har jättekul. Innan bodde Isidor med Regulus och jag har aldrig haft ett par marsvin som lekt och busat så mycket med varandra som dessa! Uppe i famnen är han lugn och tam. Det är så kul att få lära känna Isidor och jag hoppas att få ha honom kvar i massor av år.   

Av gisela jansson - 3 december 2010 16:01

Det känns bättre nu jag är inte lika nervös över mina djur längre. Jag har så ont i kroppen eftersom jag gått och spänt mig av all oro. Ja jag vet riktigt fjollig matte!


Jordan mår bättre inga fler konstiga nära döden attacker.  De högdräktiga Hepzibah och Ogg verkar må bra och går upp i vikt som de bör men de skrämmer mig fortfarande från vettet med sin grönsaksvägran. De äter båda två gul paprika och bladpersilja Ogg kan även tänka sig isbergssallat men inget annat. Absolut inget annat vill de äta utom hö och lite kornkross... Dummisar fattar de inte att de stressar matte och tvingar henne att tvinga i dem äckligt sur C-vitamin med spruta...


Dagens marsvin är min älskling Vibys Nougat! Jag kommer aldrig att glömma när han kom hit det säger så mycket om hans personlighet! Han var bara sex veckor och jag satte honom i en bur med tre andra unghanar. Han hade aldrig varit där och han borde väl rimligtvis vara rädd men inte Nougat inte, nej då! Det första han gjorde var att popcornhoppa! I hans ungdom kallade vi honom sportfånen för att han var så sportig och aktiv. Han hade aldrig tid att sitta still och gosa men var från början helt orädd för oss och väldigt social ändå. Nu har han lugnat sig en del och börjar uppskatta mysiga gosstunder men det är fortfarande massor av fart på honom. jag har aldrig träffat ett marsvin som Nougat han är så speciell på alla sätt. Han är helt underbar! Jag hoppas att kunna behålla honom länge än men tyvärr har han en tumör på baksidan av ena bakbenet som sitter hårt i benet och inte kan opereras utan att skada benet totalt. Han verkar inte alls ha ont av det och är inte nedsatt på något sätt. Så länge han mår bra får det vara så. Hoppas jag får behålla min älskling länge till!   

Av gisela jansson - 1 december 2010 18:57

Fy det var inte bra för mig att vara hemma idag. Jag är så orolig för marsvinen allehop. Jag hittar fel på dem och tror att de är sjuka. Hela dagen har jag punktmarkerat Hepzibah, Ogg och Jordan dessutom rosslar Uffe. Jag är helt hysterisk och spänd som en bågsträng. Jag orkar inte med fler dödsfall nu... jag bara vill inte ha mer av den varan. Troligen är det ingen fara med någon av dem jag bara oroar mig i onödan, jag verkar ha mist min förmåga att se om de håller på att bli sjuka, oron förstör för mig. Jag är så stressad över detta. Jag älskar mina djur och vill att de ska vara friska och lyckliga. Jag anklagar mig själv för dödsfallen och letar dolda fel på dem som är kvar så jag inte missar något igen... det får inte hända mer nu...

Av gisela jansson - 1 december 2010 12:13

Nej då visst finns det fortfarande anledning till oro här! i går kväll var Jordan dålig, riktigt dålig hon bara darrade och låg ner hon kunde knappt gå! Skräckslagen matade jag henne med Critical Care och C-vitamin. Jag trodde inte hon skulle klara natten men i morse såg hon mycket bättre ut. Nu ser hon ju bra ut hon äter själv och rör sig okej lite trött bara kanske. Någon diabetes åkomma eller? Lilla gumman orolig är jag.


Så är det mina högdräktiga honor som bara vägrar att äta grönsaker jo paprika och bladpersilja men inget annat. Hö äter de och kornkross men de är picky båda två. Ogg ser iallafall väldigt pigg ut men Hepzibah ser lite irriterad ut inte direkt dålig men hon är inte nöjd, kanske är det bara så att hon ska till att föda men jag är nervös... Hepzan borde föda nu tycker jag men Ogg har jag räknat ut att det nog blir i mitten av nästa vecka. Jag såg ju en parning men då blev hon inte dräktig så hon måste ha blivit det på nästa försök... ja då är det nästa vecka som gäller.


Jag är ju ledig idag för att jag skulle till doktorn för att ta bort pluppar. Jaha tror ni att jag är nyorererad? Nej naturligtvis inte! Nejdå inte opererar de ansikten där inte och plupparna på magen var inget farliga så jag fick välja att låta bli, då valde jag det. Då är det bara att vänta på remiss då till ansiktet... få se hur det går. Skönt att veta att inga konstiga fläckar är farliga iallafall bra då vet jag!


Dagens marsvin är söta lilla Chokladfabrikens Luckybucket hon är en snäll tjej. När hon var liten föll jag för henne för att hon var så onödigt söt och det är hon ju fortfarande. Lucky är inte en som gör så mycket väsen av sig i marsvinsgruppen. Hon har tidigare gått i ett gäng med bara starka kvinnor där försvann hon lite med sitt försynta sätt och det är samma sak nu i nya gruppen. Med oss människor är hon gosig och inte blyg. Hon är väldigt duktig att komma till mig när jag ropar in marsvinen när det är dax att gå in i buren efter golvspringet, hon är alltid först fram och hoppar upp i mina händer! Oj jag hade för mig att det fanns en fin bild på henne i bloggbildsarkivet men den var inte där... nåja vi får stå ut med en bebisbild på sötnosen!   

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards