Alla inlägg under april 2010

Av gisela jansson - 30 april 2010 12:53

Nej jag är inte klar alls, helt oklar faktiskt oj oj! Jag har paniktrimmat på Lily kanske hon är okej nu. Det är viktigt att hon är bra i pälsen det är det enda jag kan påverka om hon ska kunna få sitt tredje cert. Teckningen är bra typen okej och hon är jättefin i kroppen men öronen är kassa så de måste kompenseras med perfkt trimmning har jag fått för mig. Vi har inte hunnit till bad och öron på långa vägar än på något av djuren men tassarna fixade jag i gårkväll oj vad jag filade, de duger. Nu ska jag strax iväg och jobba så det blir en lång marsvinsbadarnatt igen...


Nu funkar det jättebra med Klonken och Q-pojkarna de ska få en lång kvällsgolvsrastning medans jag badar djur i natt.

Av gisela jansson - 29 april 2010 21:53

Nu borde jag klippa klor och fila tassar på mina tre söta petgrisar som ska ställas ut på lördag... men jag är så trött... och jag borde mocka Nougats och Fenrirs burar också men jag är så trött. Istället sitter jag bara och rotar i datorn och orkar inte ens svara på mailen jag fått. En anledning till min trötthet kan vara att jag faktiskt inte sovit så mycket i natt. Jag satte ju in Q-pojkarna med Klonken i går kväll och det var ett förfärligt liv i deras bur. Pojkarna ropade på mamma och Klonken kurrade pedofiliskt. Faktiskt lät killarna så ledsna att jag blev osäker och klev upp mitt i natten och räknade veckor på almenackan jag fick plötsligt för mig att jag kunde ha råkat flytta dem för tidigt men det var rätt. En annan anledning till att jag blev osäker var att dumsnälla Hepziba fortfarande lät dem snutta.


Nu har det lugnat sig i buen och Klonken är jätteglad över att få bo med lillkillarna.


Nej minsann nu måste jag mocka och fila tassar!

Av gisela jansson - 28 april 2010 18:59

Det ska bli så kul med marsvinsutställning på lördag. Taggad till tusen! Det ska bli så kul att träffa alla marsvinstokar igen.Tyvärr har jag haft väldigt lite tid att trimma Lily men hon varit så lätttrimmad tidigare tyckte jag men i måndags när jag skulle ta tag i det hade hon grott igen massor. Nåja på två pass är hon rätt okej så jag borde hinna och det är ju grundat sen tidigare det borde bli bra. Petarna har jag inte börjat med än...


Kom just hem från jobbet med fulla matkassar och en påse härligt gräs och maskrosor. Marsvinens tigg när jag kommer hem med förmodad mat utefrån är ett öronbedövande dån av visselkör och gallerskrammel! Det första man får göra är att mata dem. Det är rätt häftigt när de tystnar bur efter bur allteftersom de får sin efterlängtade mat. Så sitter de där och mumsar med rest päls av välbehag. Gulledom.


Efter maten ska jag flytta mina små kurrande pojkar från alla damerna. Faktiskt sätter jag alla tre men Klonken hoppas det kommer att gå bra. Jag är lite taktisk för jag vill gärna sälja en av dem tillsammans med honom. Hoppas det nappar på Blocket annonsen jag la ut igår. Lilla honan kanske har något på gång det känns bra.

Av gisela jansson - 27 april 2010 09:07

Det var helt underbart ute vid stugan. Så skönt! Inte svårt alls att få upp värmen i stugan med vedspisen och lilla elelementet. Min käre son glömde sladden till min dator så det blev inget filmtittande. Tur att det var han annars hade han väl strypt mig. Nåja det gick ju bra ändå jag har lagt ett 500 bitarspussel och börjat på ett till större jag älskar att lägga pussel. H har läst Kalle Anka tidningar. Vi har spelat kort, vi har gått promenader, hälsat på släktingar och ätit upp deras mat och vi har lagat vår läckande båt nu är den som ny!


Människorna har haft det skönt men inte så könt som katterna! De älskar verkligen att vara där ute. Svea som absolut inte vågar gå ut hemma i stan vill bara vara ute vid stugan. Vi döpte tillfälligt om henne till Smutstass då hon helt ogenerat sprang runt i leran och kladdade ner sina vanligtvis oklanderigt vita välputsade stadstassar. Sigrid jagar och njuter. Det var inte lätt att få tag på dem för hemfärd vi fick lura dem med promenadtricket. De håller sig borta när man städar stugan, de vet ju vad det innebär. Så när man har allt klart bara packa katterna kvar får man ge sig iväg så de undrar var vi tagit vägen och kommer fram för att kolla om vi åkt då är det bara att ta dem efter promenaden funkar varje gång. Jag får dåligt samvete av att dra hem katterna till stan igen när de trivs så bra där ute men faktiskt är de lugna och nöjda här hemma nu också de är så duktiga och anpassningsbara mina älskade katter. Det är inga problem att ta med dem på bussar och stanna till på fika hos släktingar och släppa dem där heller. De har varit med om dessa resor förut och vet vart vi är på väg, de är vana och lugna duktisarna.


I går var jag till tandläkaren och lagade två hål. Vad händer med mina tänder? Katastrof! Jag lagade inte varäckeltanden den behövde mer tid och fler tillfällen för att fixas. Tandläkaren var tveksam till att dra ut den, jag har ingen aning om det är för att de vill tjäna pengar på mig eller om det verkligen är en dålig ide att dra ut den. Ja den är kvar iallafall och just nu gör den inget väsen av sig.



Av gisela jansson - 23 april 2010 10:08

Hipp hipp hurrá för min älskade katt Sigrid som blir nio år idá! Mysiga kramgoa gullegos monstret! Det känns som jag alltid haft henne samtidigt som det var nyss hon kom hit som liten och brutalvass kattunge, tack och lov så har hon lugnat ner sig och blivit så gosig som det bara går. Jag säger bara grattis älsklingskatten och må du leva i hundra år!


Jag har fått en böld inte marsvinen utan deras matte. I munnen äckligt värre och det gör ont. Jag ska ju till tandläkaren men jag hatar att gå dit så jag skjuter på det för länge. Den här tanden gick sönder för länge sen och nu har det blivit var under den. Förut läckte det var och smakade lite prutt ibland, då beställde jag tid hos tandläkaren men nu har det nog blivit stopp på läckan och istället hade varet samlats i en vindruvestor böld i gommen. Jag trodde inte ens det kunde bli så här läskigt! I går kväll när jag jobbade hade jag så ont i munnen och hela huvudet så det var inte klokt men det hjälpte med en vanlig värktablett, skönt. I morse när jag vaknade var bölden där i gommen stor och vit och hela huvudet och nacken kändes öm. Jag kunde knappt stänga munnen än mindre äta så eftersom bölden såg mogen ut stack jag hål på den. Var livrädd för att det skulle smaka jätteäckligt men det var inte så farligt och nu när den är tömd känns det riktigt bra igen, hoppas det håller sig lugnt tills på måndag då jag ska till tandläkaren.


Hoppas den är snäll i helgen för vi ska ut till stugan och fixa med båten. H, jag och katterna ska sova i stugan två nätter. Det ska bli mysigt att kura under alla täcken och elda oss varma med vedspisen. Jag ser framför mig hur vi ligger där i dubbelsängen både katter och människor och ser på film och har det varmt under täcket. Mysigt! Så hoppas jag på trevliga vårpromenader och att vi får ordning på vår kära båt. Nu ska det packas och jag får inte glömma att lämna nykeln till marsvins/fiskvakten.

Av gisela jansson - 20 april 2010 10:51

Ja jag vet mina ungar blir tre veckor idag de är fortfarande små och sötheten är det inget fel på, ändå är jag så bebissjuk nu, det föds massor av söta marsvinsbäbisar överallt och Jordan är inte dräktig... Det kommer inte att födas någon kull här förrns i augusti det är ju en evighet tills dess ju tråkigt!


Jag roar mig med att kullplanera. I början av juni ska jag sätta ihop några par det går inte tidigare för då krockar det med vår årliga tur ut till stugan jag vill inte flytta runt högdräktiga honor och vi vill ha alla marsvinen med oss där ute.


Planeringen ser ut så här: I början av juni sätter jag ihop Nougat och Merope det blir säkert utmärkta barn, väntas nonself black magpie och kanske även choklad om Merope är bärare. Så blir det Babinski och James det är lite petkull över detta försök men det finns möjligheter till harlequin och magpie, spännande. Ett nytt försök att få Jordan dräktig då... Uffe ska få chansen, då kan det bli black magpie, chocolate magpie och även zobelvarianter om det blir något tror på något sätt att Jordan inte riktigt kan bli dräktig, blir hon det inte ger jag upp efter detta. Vi får se hur det går i Bärsta Party om Lily får sitt tredje cert sätter jag även henne med Uffe samtidigt som de andra paren här annars väntar jag med det till efter SM. Uffe och Lily är båda black magpie och chokladbärare så det ska bli bruna eller svarta magpiebäbisar, jag tror de blir fina om de blir några.


När vi kommer hem från stugan i mitten av juli sätter jag ihop nästa gäng antingen redan då eller lite senare kanske. Luckybucket och Uffe kan bli lite svarta ungar kanske men jag ser stora fördelar med denna kombination, troligen är Luckybucket inte chokladbärare så black magpie förväntar jag mig från detta. Elvar min fina nyköpta lille chocolate magpiekille ska få debutera som avelshane med två brudar, Alecto som efter denna kull ska pensioneras, hon är chokladbärare men det är troligen inte hennes dotter Zezima, från dessa kullar föväntar jag mig fina storörade black och chokolate magpie och kanske någon de white som Zezima. Ja Uffe och Lily sätter jag ihop då om det inte redan är gjort.


Senare i höst ska Hepziba och Uffe träffas och lilla Ogg ska träffa Uffe eller Elvar eller kanske Quill men det är sen det...

Av gisela jansson - 19 april 2010 09:36

Idag 09.00 skulle jag till tandläkaren och laga en trasig tand, en av dem jag har fler tyvärrr. Lite misstränksam var jag ju eftersom jag inte fått något SMS från tandläkaren och mycket riktigt... nästa måndag ska jag dit inte idag. Fy så typsikt mig att strula till tider och dagar jag är hopplös faktiskt. Nu blir jag ju inte jätteledsen när jag slipper lägga mig i tandläkarstolen så mitt i allt kände jag mig mest lättad. Förutom allt skrapande, borrande, sprutande, betalande och rädsla för att det ska göra ont låser sig alltid min käke när jag gapar för länge och tro mig det är riktigt äckligt! Jaha nästa måndag blir det då da...


Så nästa pinsamma typiskt mig grej... Jag fick just besked om  att min senaste inbetalning inte gått igenom. Jag betalar med blanketter inte via datorn (det har med min ekonomiskafobi att göra, vågar inte lära mig något nytt som har med pengar att göra) om jag hade betalat på datorn hade det inte spelat någon roll om jag glömt att skriva under och skriva ner totalsumman på räkningen. Jobbigt! Nu var det betalningen till Örsundsbroutställningen som kom ikläm,, nu blir den betalningen försenad då får man betala extra men jag tror jag ska skicka ett mejl om det det var ju inte meningen ju. Fy vad jag är klantig typiskt mig!


Marsvinen är glada nu för på vägen hem från tandläkaren plockade jag gräs till dem.


Nu sitter jag här och ska skriva kullregistreringslappen på Q-kullen och försöka få iväg räkningarna på ett korekt sätt denna gång. Sen är det kloklippning och kanske dammsugning innan jag åker och jobbar kvällspasset på stormarknaden.

Av gisela jansson - 18 april 2010 09:49

Nyss när marsvinen fick frukost var två av bebisarna framme och tog emot mat ur händerna på mig lika självklart som de vuxna brukar. jag förundras alltid över hur snabbt de lär sig rutiner och hur snabbt de blir riktiga marsvin. Vi håller på mycket med denna kull så de är redan väldigt vana att sitta uppe med människor och de klagar inte så högljut längre. I går kväll när de var ute på golvet rusade de runt och skuttade så det var en fröjd att se! Riktiga sötisar är de med sina vältypade små ansikten men öronen är bedrövligt korta på alla fyra. Quill som jag sparar har bästa öronen de kanske kommer att lägga sig, de andras nja...


Jag har anmält fem djur till Bärsta Party. Chokladfabrikens Lily i ras hon jagar sitt tredje cert. GP Duettens Uffington i pet Uffe kommer att komma hem igen efter sin dubbeldate hoppas det blir fina ungar efter honom nu. Babinski i pet hon jagar två silverkort. Så har jag småttingarna Chokladfabrikens Ogg och Elvar som ska ställas i pet för första gången. Som jag ser det skulle alla anmälda petdjuren kunna gå till final de är så fina i kropparna allehop, kanondjur matte är stolt. Lily kan mycket väl ta sitt sista cert också då blir det lite klurigt för jag tänkte ju ta henne till SM men det är rätt onödigt om hon blir champion innan för hon har inga större chanser i championklassen i SM... Nåja då sätter jag henne med Uffe istället för det är dax och åker med bara pettar till SM.

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards