Direktlänk till inlägg 9 maj 2011

Grönt är skönt!

Av gisela jansson - 9 maj 2011 07:11

Igår kom sonen, katterna och jag hem efter en härlig helg i stugan. Ja katterna hade det jobbigt med resorna annars hade det varit perfekt. Sigrid både bajsade och kissade på sig i buren och Svea stackaren var bilsjuk och dreglade och blåste bubblor, stackars kissemysarna. Jag måste fixa åksjukepiller åt lilla Svea till nästa resa jag har ju anat att hon varit åksjuk tidigare men inte så här mycket. Tur att båda katterna fullkomligt älskar att vara där ute iallafall.


Jag älskar också att vara där ute! Det är inte klokt så fint det är med alla blommor den här tiden vår tomt är översållad av både vilda och "tama" blommor och i beteshagarna intill växer orkidén Adam och Eva som tvåfärgade mattor. Fåglarna sjunger och solen skiner. Vi har sjösatt båten och eldat i spisen och tittat på film i min lilla dator och promenerat bland blommorna.


När vi skulle hem åkte sonen och katterna i en tidigare buss och jag stannade och tvättade farmors förnster. Det gick inte så bra det blev som feta stråk efter trasorna. Det visade sig att min knasfarmor inte hade tvättat trsorna som jag använt tigare utan bara lagt tillbaka dem i påsen när de torkat. Åh vad tröttsamt inte konstigt att det inte blev rent då när trasorna inte var rena. Hoppas hon tvättar alla nu då fast hon tyckte att det var onödigt...


Marsvinen var hemma i burarna vi struntade i marsvinsvakt och bunkrade upp mat istället. De var glada att se oss och maten vi kom med men de hade nog haft det bra i sina höhögar. Nu ska jag snart städa tanternas bur den hade lite lågt med spån för tanken är att allt ska bytas nu på morgonen och de ska få ny vaxduk, en vårgrön den röda har Elie ätit sönder ordentligt. Buren stinker så det ska bli härligt att ge dem helt nytt nu.


Marsvinsbebisarna är helt underbara! Det är en så fin kull så pigga och glada och fulla av upptäckarglädje. Alla fyra växer så det knakar och hänger på de vuxna vid mattigg. Det är så gulligt med små nosar som sticker upp bland de stora när man kommer med mat. Jag säger det igen det är verkligen bra för marsvinsungar att bo sin första tid i en stabil och harmonisk flock.


Jag har ju sparat så många ungar på sista tiden jag hade inte kunnat göra annorlunda då de är så bra att de bara måste stanna. Därför har jag verkligen varit tvungen att titta igenom de kandidaterna lite extra kritiskt det får ju inte bli för många marsvin här jag måste vara kräsen för att inte drunkna i en vällande våg av sötnosar. Jag vill ju aldrig sälja några alls det är fortfarande en spärr där för mig men jag måste vara hård mot mig själv. Alastor, Zabini, Skype och Terabyte (och Linux men han ska flytta ändå) är alla rasmässigt så pass bra att de är utställningsbara och i vår variant är det inget man är bortskämd med precis. Det är fantastiskt att vi fått så fina djur nu jag är så glad över det. De här fyra stannar givetvis. De andra tre har jag nu granskat i fogarna lite extra Ynk, Safari och Zelda. Safari är jättefin och har många saker som jag vill behålla i mina linjer som bra öron och hon är också en rest av en gammal kul mix av mina magpies och min gamla selflinje... ja jag vet sentementalt men inte ovesentligt i mitt beslut att spara henne dessutom är hon väldigt gullig och trevlig. Ynk har kanonöron och just öron är en svag punkt på mina djur, hon har även rätt bra underfärg, hon är Oggs dotter den enda, hon är rätt fin i typen och hon är väldigt stor och kraftfull i sin kropp några av mina honor är rätt små jag gillar stora marsvin... ja Ynk ska stanna. Så är det Zelda då... jag hade ju verkligen tänkt behålla henne trots att hennes bror Linux på de flesta punkter är så mycket bättre. Jag ville ha en vit och jag ville spara något efter Lily som är så bra. Men om jag nu ska vara kritisk så... ja Zelda har fantastiska ögon men sen då? Nej hon är inte så fin i övrigt ett öronveck, lite lång nos och så är jag fundersam över pälsen över hennes ena öga kanske överdriver jag om jag kallar det för ögonbryn men lite konstigt ser det faktiskt ut där. Helhetsintrycket av Zelda är inte så bra faktiskt även om hon säkert blir finare när öronen lagt sig vilket de börjar göra nu. Lily är ju i fin form och kan absolut få fler kullar så... nej Zelda ska säljas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards