Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Stödköp

Av gisela jansson - 17 januari 2012 13:04

I går kände jag mig som en stridstupp i dag är det bättre. Passen är hämtade och Caps Lock mår mycket bättre. Lilla Coockie mår också bra hon är helt återställd efter sin infektion. Ni anar inte hur härligt det att se henne popcornhoppa och frenetiskt tugga vitkål.... Fast nu har jag fått punka igen men nu lämnar jag in cykelskrället och byter däck och allt... så less.


Något annat som jag är less på är stödköpandet som de där skenheliga "marsvinsräddarna" håller på med. På riktigt det står mig upp i halsen. Jag känner inte till varje enskilda fall men ibland kan deras omsorger verkligen bli konstiga. Nyligen kom det upp en annons på två marsvinshanar i Malmö med äckligt långa klor, en skadad läpp och kom det fram senare även om det inte syntes i annonsen en väldigt liten bur. Att folk engagerar sig tycker jag naturligtvis är bra och naturligt men här gick det över styr, verkligen. Om jag uppfattat det rätt var det så här att en tjej tog sig an dessa hanar och satte ut Blocket annonsen. Marsvinen fanns alltså inte längre i det ursprungliga hemmet bland fimpar ölburkar och avsaknad av klotång. Ändå är det någon stjärna som köper dessa killar tar hem dem till sig ett tag och sen skickar dem vidare till ökända omplaceringshemmet där de kanske strax blir omplacerade igen. Räkna är inte min grej men om jag räknat rätt har dessa hanar bott i snart fem hem under en jättekort tid och fraktats och flängt runt i hela sydsverige. Men hallå det är faktiskt inte riktigt klokt! Om man istället tagit reda på hur det var tagit kontakt med tjejen som lagt ut annonsen och gett henne råd och tips hade hon som menade väl och ville hjälpa kunnat omplacera marsvinen på egenhand och de hade sluppit fara runt som små trofféer för godhjärtlighet. Hur kände sig den tjejen som inte var betrodd att omplacera marsvinen? Varför inte hjälpa tjejen att hjälpa? Finns det ett självändamål i att bli påkopplad i alla marsvinsmissskötselfall?


Varför överhuvudtaget köpa marsvin som redan är ute på Blocket? De är ju på väg till nya hem redan. Varför inte satsa på att vänligt upplysa dessa säljare om förbättringar som de nya köparna bör göra. Eller köpa marsvinen och själv ge dem ett nytt permanent hem. Som det är nu stödköps massor av marsvin utan att säljarna får veta att marsvinen genst kommer att omplaceras. Jag vill inte hålla folk som missköter marsvin om ryggen men visst är det bedrägeri?! Hur dåliga och oansvariga dessa Blocketannonsörer än är så vill de troligen marsvinen väl och hoppas att de får det bättre i ett nytt hem, annars hade de väl inte lagt ut någon annons. Man borde hjälpa dessa människor att hjälpa marsvinen till ett bättre liv istället för att gå bakom ryggen på dem. Marsvinen mår väl inte bättre av att förra ägaren blir lurad och hånad på nätet. 


Sen kan jag inte hjälpa att jag retar upp mig på den illa dolda förtjusning som dessa personer bubblar av då de råkar få klorna om en dräktig hona. Fast det är väl tur att det händer ibland så de både kan ha kakan och äta upp den. Jag menar både få små söta marsvinsungar och skälla på uppfödarna samtidigt.


Äh men på riktigt jag är skitsur på dessa personer som spyr galla över oss i SMF och själva känner sig så perfekta och änglalika. Jag tycker inte att de är perfekta änglar. Jag hatar verkligen den där otrevliga misstron. 

 
 
Hanna

Hanna

17 januari 2012 18:43

Word!

http://abicos.se/blogg

 
Ingen bild

Mig

18 januari 2012 16:42

Hej! Vad tråkigt att du inte tycker om folk som köper upp blocketmarsvin för att kunna ge dem en bättre start. Marsvinen som köps på blocket för att hamna på omplacering får skötsel och veterinärvård om det behövs och de som sedan blir adoptörer får ett välskrivet faktablad, handfasta tips och råd, svar på de flesta frågor och får sedan skriva på ett avtal där de bland annat förbinder sig att ta hand om marsvinen resten av dess liv alternativt lämnar tillbaka dem på omplaceringen. Visst hade man kunnat maila eller ringa den berörda tjejen som inte hade tid eller råd att ha kvar dem och be henne att skicka marsvinet med läppen till veterinären, ge henne all fakta och bett henne ge det till den nya ägaren. Jag gissar att det finns ett stort problem här, intresset. Jag tror varken hon har råd med veterinär eller hade intrresset att ta reda på fakta eller ens förstå att det inte är rätt att inte ge marsvinen fri tillgång på hö, eller låta bli att ge dem onyttiga fröblandningar. Då är det väl bättre att låta eldsjälarna - som är tokiga nog att köra mil för att ge ett okänt marsvin en ny chans, kostsam veterinärvård och rätt skötsel. Eller vad tycker du?

gisela jansson

19 januari 2012 19:11

Nej jag tycker inte att det alltid är rätt väg att gå. Jag skulle hellre se att säljarna informerades och utbildades till självhjälp. Fast jag är medveten om att alla inte vill lyssna.

Den här drömmen om att rädda marsvin och få vara hjälte kan ibland ta lite tråkiga vändningar och jag tror det är på tiden att ni rannsakar er själva lite och ser kritiskt på er verklsamhet. Jag måste tillägga att ni gör mycket bra saker också men det finns en risk att ni blir fartblinda utan kritik.

Jag tänker inte skicka någon Gudrun tillbaka men det är klart att det som vi fått utstå gör att man lätt blir lite bitsk.

 
Catharina

Catharina

19 januari 2012 09:47

Du uttrycker målande det jag tänkt många gånger.

http://www.flockdjur.dinstudio.se

 
Ingen bild

Flemming

19 januari 2012 17:26

Ett år sedan ni såg till att jag blev utkastad från Marsvin I-Focus men jag har inte glömt er...
Samma ylande och kvidande från nervsvaga fjortisar som aldrig någonsin skulle få lov att ha ett djur...
Hälsa er guru Emmy,henne saknar jag men hon kanske filar på en ny polisanmälan,för att jag flåsade henne i baknacken...
Den gamla blev riven lika snabbt som den skrevs!

gisela jansson

19 januari 2012 19:03

Du är en rätt obehaglig typ du...

 
Sofie

Sofie

19 januari 2012 17:28

Håller helt med. Både för att det är synd om djuren när de får flänga runt och för att jag tycker hela idén med "stödköp" är så korkad. I alla fall när man köper från en djuraffär eller uppfödare, för då stödjer man ju bara deras verksamhet. Som att bara köpa icke-ekologiska bananer för att man då hoppas på att de ska ta slut.

http://Www.rosamarsvin.blogg.se

 
Ingen bild

Susanna

19 januari 2012 19:31

Hej! Vad tråkigt att du inte tycker om folk som köper upp blocketmarsvin för att kunna ge dem en bättre start. Marsvinen som köps på blocket för att hamna på omplacering får skötsel och veterinärvård om det behövs och de som sedan blir adoptörer får ett välskrivet faktablad, handfasta tips och råd, svar på de flesta frågor och får sedan skriva på ett avtal där de bland annat förbinder sig att ta hand om marsvinen resten av dess liv alternativt lämnar tillbaka dem på omplaceringen. Visst hade man kunnat maila eller ringa den berörda tjejen som inte hade tid eller råd att ha kvar dem och be henne att skicka marsvinet med läppen till veterinären, ge henne all fakta och bett henne ge det till den nya ägaren. Jag gissar att det finns ett stort problem här, intresset. Jag tror varken hon har råd med veterinär eller hade intrresset att ta reda på fakta eller ens förstå att det är fel att inte ge marsvinen fri tillgång på hö, eller att ge dem onyttiga fröblandningar. Då är det väl bättre att låta eldsjälarna - som är tokiga nog att köra mil för att ge ett okänt marsvin en ny chans, kostsam veterinärvård och rätt skötsel. Eller vad tycker du?
Angående Sofies kommentar om den "korkade idén om stödköp" vill jag bara påpeka att det vad jag vet endast i nödfall har skett något stödköp från någon djuraffär, då det handlat som sjuka marsvin som inte fått veterinärvård. Vet själv inte om stödköp från någon uppfödare. Dessutom tror jag inte att djuren far illa av att "flänga runt" det händer väl även utställningsdjur om jag inte har helt fel?
Och som sagt, vi är nog rätt lika ändå. Vi vill ju djurens bästa.
Hoppas på ett bättre samarbete marsvinsnördar emellan i framtiden :)

gisela jansson

19 januari 2012 20:30

Vi tycker inte lika om allt nej men vi är överens om att marsvin är fantastiska djur som ofta far illa pga. människors okunnskap. Ja jag önskar också bättre sammarbete mellan alla marsvinsnördar.

 
Ingen bild

Petra

20 januari 2012 12:44

Hej Alla!
Tänkte bara ge en kommentar utifrån. Jag är varken uppfödare eller omplacerare. Min spontana kommentar är att det fruktansvärt tråkigt att en omplacering ska behövas men samtidigt en realitet.
Håller med om att många marsvinsägare och säljare behöver utbildas i skötsel av våra små vänner. Men i ärlighetens namn, hur svårt är det? Googla om marsvin och du hittar massvis med info. Som djurägare av vilket djur som helst har man en skyldighet att ta hand om sitt djur. Att hävda att man inte vet duger inte.
Problemet är snarare ovilja och likgiltighet inför djurens situation och denna är så mycket svårare att "komma åt"
Har läst din kommentar om att omplacerings marsvinen får flänga land och rike runt. Men är det inte vad utställningar marsvin också gör? Rätta mig gärna om jag har fel.
Ytterligare en fråga! Hur vet ni uppfödare att era små grisar faktiskt kommer till bra hem?
I sommras fick jag göra ett aktuköp av en liten kille som satt själv på en gräsmatta mellan höghusen, utan vatten!
Efter lite dektektivarbete fick jag tag i ägaren som inte kunde det mest basala om marsvin och han ville inte heller ha den lilla killen.
Min poäng är att han är ett rasmarsvin och han var köpt från uppfödaren.
Hur gick det då med mitt nyförvärv? jodå, efter att ha anlänt i en liten smutsig bur utan hö blev han alldeles tokig när han fick höra mina tjejer.
Kvällens visitering av honom gav ett tråkigt resultat. Han luktade herrschampo!!! Efter ytterligare koll så upptäcker min sambo att hans tänder är konstiga och det visar sig att bakom framtänderna var massor med levrat blod. Min gissning är att de har badat honom och han i panik hoppat ner och skadat tänderna.
Dock har historien ett lyckligt slut, den lilla gossen är nu kastrerad och gå med sina två paranta damer och den som blivit mest tilltufsad i den här historien är min plånbok =0
Givetvis inser jag att du inte kan stå till svars för denna uppfödare men jag är ändå nyfiken på hur man gör. Vill ni tex ha rätt att köpa tillbaka marsvinen om de nya ägarna inte längre vill ha dem?

gisela jansson

23 januari 2012 10:27

Ja jag håller med om att det inte är svårt att söka information om marsvin om man verkligen vill. Att folk slarvar med det beror naturligtvis på likgiltighet inför sina husdjur men om man får en bra information vid inköp är jag övertygad om att man får upp ögonen för marsvinets värde och då är mer benägen att söka mer information. Detta ser jag som ett djuraffärsproblem i första hand.

Nej ingen uppfödare kan absolut garantera att alla ungar man säljer kommer till bra varaktiga hem. Men man kan ge köparna och marsvinen en så bra start som möjligt med mycket information och tama djur som är lättare att få kontakt med och svårare att ledsna på.

Det kan gå fel även i försäljning hos uppfödare. Alla är inte lika noga. Alla köpare är inte helt ärliga eller deras situation kan plötsligt förändras. Jag kan inte veta varför det blev som det blev med din hane men det känns bra att han nu hittat hem.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards