Alla inlägg den 23 mars 2012

Av gisela jansson - 23 mars 2012 09:14

Vi såg massor av antiloper, bufflar och gaseller både massor av individer och massor av arter. Det var ju som sagt många gnuer där och jag kom på att det inte kom med någon bild på en gnukalv i mitt gnu inlägg. Det är väl bäst jag lägger upp en kalvbild så ni tror mig ;-) det var massor av bäbisar. De gnuer som hade kalvar gick tillsammans och de som var utan gick i sina grupper så såg man en kalv fans troligen fler i närheten.

 

Inte ute på slätterna utan i gles skog och risig teräng kunde man räkna med att stöta på impala. Överallt fanns det implaflockar. Två typer av ipmalagäng var det. Antingen en grupp med honor, ungar och en stor ståtligt hane men långa horn eller en grupp med "loosers" ungkarlar som inte ägde ett harem. Grupperna varierade i storlek från ett tiotal djur till stora flockar. På den här bilden är en av impalorna skadad troligen av en leopard eller gepard enligt vår chaufför var det inte ett lejon för då skulle impalan varit uppäten...

 


På slätterna fanns det gott om gaseller Thomsongasell var vanliga och ganska många Grantsgasell såg vi. Ofta hängde de båda arterna tillsammans. På bilden är båda representerade Grants är de större och ljusare.



Bufflar. Jag lägger in min favoritbuffelbild igen. Har några bilder på bufflar som surt stirrar in i kameran men de är lite tråkiga så den här snyggbilden får ni se igen istället.

   


Vattenbockar fanns det också hyfsat gott om. Två arter som var ganska lika varandra Defassavattenbocken och den lite större Ellipsvattenbocken på bilden.


 


Ute på slätten fanns de Koantiloper eller Hartebeast i små grupper vi såg ärven deras nära släkting Topi på långt håll.



Ett djur som jag verkligen drömt om att få se vild är Eland den största antilopen och de är enormt stora! De har rykte om sig att vara väldigt skygga och att man oftast inte ser dem alls därför är jag väldigt nöjd med att kunna visa upp denna bild... trots att de bara syns som små prickar... nej det är inte gnuerna i förgrunden utan just de små prickarna. (klicka på bilden så kanske de syns ;-)).


 


Eland är stora men Dik-dik är små. jag hade inte trott vi skulle få se dem jag fick för mig att de var skygga och gömde sig under buskarna hela tiden. Så när vi såg de första på den första safaridagen blev jag aldeles till mig. Sen visade det sig att ja de gömde sig under buskar så de var inte lätta att fota (jag fick inte till någon riktigt bra bild) men de var ändå inte så jätteskygga och dessutom var de överallt. Vanliga små rackare och supersöta. Vi såg också några rörbockar som ser ut som långbenta rådjur ungefär. Undrar om jag glömt något djur nu... kanske.


 


Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards