Alla inlägg den 21 september 2008

Av gisela jansson - 21 september 2008 15:26

Vi skulle på simträning idag igen H och jag , men det sket sig med transporten och det är klart vi kan ju åka tåg till Knivsta, men vi blev lata...


Blev istället indragen i min grannes kattproblem. Hon håller på att bilda en vildkatts koloni. Hon har tretton katter, sex vuxna okastrerade och sju ungar. De måste få nya hem NU! Hon har ingen kraft att ordna detta själv, hon verkar inte bry sig faktiskt, hon är ganska alkoholiserad. Ska nu hjäpa henne att göra salulappar, med bild. Och maska av alla katterna. Hon tror att det är henne jag hjälper, ja lite kanske men det är katterna jag tänker på i första hand. Kattsituationen har gått helt överstyr. För kattmatten är de bara en belastning, de förtjänar riktiga käleksfulla hem.


Mattetips 2.

När man sitter och läser bloggar kan man passa på att gosa med marsvinen.


Mattetips 3.

När man fått alger och skit i slangen som man byter akvarievatten med: kan man hälla hett vatten genom den så den blir mjuk. Då kan man gnugga slangen så det släpper. Tänk på att hålla slangen med en tång när man häller i vattnet, då blir inte fingrarna skållade. 


Mattetips 4.

Kastrera dina katter, se ovan.


Av gisela jansson - 21 september 2008 09:06

Gårdagen gick i vattnets tecken. På förmiddagen följde jag med H på simträning. Det brukar oftast hans pappa göra, jag har nämligen aldrig förstått det där med sport. Simmning är ju ganska lätt att förstå ändå, det är som friidrott, den som kommer först den har vunnit. Sporter med bollar och puckar och sånt fattar jag inget av.


Jag är total katastrof när det gäller att passa tider. Fick upp H aldeles försent ur sängen, så han hann knappt äta något innan träningen. Dålig mamma. Han har svårt att äta frukost precis som jag. Konstgt nog hade vi tur med bussarna och kom i tid.


När vi kom hen gjorde jag, inspirerad av pricksjuke eländet i stora akvatriet stortag i två andra akvarium. Mitt 110 liters har gått men reservpump länge. Nu har jag hämtat en ny på garantin, drog mig för det faktiskt men det var inga problem, jag fick en ny och varför skulle jag inte ha fått det? Den var ju nästan smält, heltpaj. I det akvariet var det bara vattenbyte och installation av ny pump. Det gick bra.


Mitt guppyakvarium är väldigt överbefolkat och man behöver göra totalskur där ibland, jag ser när det är dax. Det har varit dax ett tag. Jag ville också byta sand, den jag hade var så ful och stökig en blandning mellan "vanligt" akvariegrus och engelsk sjösten. Det var så mixat i färg och såg väldigt onaturligt ut. Nu blev det engelsk sjösten och fin sand från biltema. Ojämn storlek men lika färg, ska se om det blir bra. Det tar en stund att tömma ett akvarium även om det är litet. Sortera växter, fånga fiskar, skura rötter, göra ren pumpen, tömma akvariet, slänga gruset på grusgången ute, tvätta bort alger från rutorna, fylla i grus, fylla på vatten både nytt och gamalt, plantera länge och nogrannt, fylla på mer vatten, i med fiskarna, ännu mer vatten, på men pumpen, KLART!


Och nu vet jag inte om det blev bra för ljusrampen funkar inte...grrrarrgh!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<<
September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards