Direktlänk till inlägg 2 oktober 2009

Vikten av vikten och vem är djurvän?

Av gisela jansson - 2 oktober 2009 17:03

Idag har jag inte gjort många knop jag har inte dammsugit, inte diskat och inte bytt vatten i mina stackars akvarier. Jag har gått en liten promenad och plockat gräs till marsvinen (ansträngende värre), sorterat in tvätten som legat till sig i IKEAkassarna i flera dagar och så har jag vägt marsvinen, alla marsvinen. Jag kan säga som så att vissa behöver banta lite... Ungarna däremot är fortfarande rätt små de har inte nått 300g inte en enda av dem. Jag tror det var tufft för lilla Hepziba att få fyra ungar och jag inbillar mig att hon inte haft så mycket mjölk till dem. Lily och Lupin är fortfarande ganska små men de verkar pigga och friska iallafall. Alectos kull var ju fem från början och väldigt små när de föddes. Hon verkar iallafall ha massor av mjölk fortfarande och hennes kull (utom Merope) har vuxit väldigt fort och bra. Lilla plutten Minerva är tjock och trind som en boll och bedårande söt. De små kurrisarna Mervolo och Mundungus flyttade till Kinsly igår och det går bra fast Kinsly är lite jobbig på dem då och då. Merope är fortfarande tunn och väger klart minst av alla ungarna jag blir inte riktigt klok på henne faktiskt kan jag inte bestämma mig om det är något fel på henne eller inte. Hon är så charmig och tam efter allt handmatande så det är inte klokt men då och då undrar jag fortfarande om allt står rätt till med henne.


Nu när jag varit sjuk har jag surfat hysteriskt. Mycket på akvariesajter det är inte bra för min moral. Jag får ett sånt habegär! Samtidigt står två av mina akvarier här och gror igen, jag borde ha gjort vattenbyten i dem för ett par veckor sedan, fy på mig! När jag är en sån dålig fiskmatte får jag inga nya! Stora akvariet ska jag ta itu med idag annars får gå och lägga mig har jag bestämt, jag är sträng mot mig men det måste jag vara för jag är ju så lat...


Andra grejer jag letat efter på nätet har varit lite udda och exotiska husdjur. Bara på kul jag tänker inte skaffa några. Jag slogs av en intressant iaktagelse när jag varit inne på olika sajter med skumma husdjur. På flera ställen gör sig dessa "exodjurägare" roliga över vanliga tråkiga husdjur som katt, hamster, guppy, kaniner och det töntigaste de kan tänka sig är marsvin. Nej det ska vara så exotiskt och farligt som möjligt eller hundar, de är också okej. Om jag hade velat skaffa något exotiskt husdjur tidigare så vill jag det inte nu. Jag blir så arg på dessa människor jag tror nämligen inte att de är riktiga djurvänner de vill bara vara coola. Jag tror inte de bryr sig om och förstår sina djur de är bara symboler. De är egentligen inte intresserade av djur inte på riktigt. Nu kommer jag säkert att bli strypt men det här med hundar är likadant tycker jag. Det finns massor av sanna djurvänner som älskar hundar men det finns många som inte gillar djur särskillt mycket men som ändå gillar just hundar, bara hundar inga andra djur. Jag ser inte dessa människor som äkta djurvänner för relationen hund och människa är en maktkonstruktion som inte liknar den relation människor har till andra djur. Jag är ju kattmänniska och tycker att kärleken mellan en katt och dess ägare är mycket vackrare än den mellan en hund och dess ägare. Och jag tycker att det är mycket coolare av en vuxen människa att våga älska sina marsvin än sina giftormar!

 
 
Hanna

Hanna

2 oktober 2009 18:30

Våga älska marsvin med andra ord!

http://www.raggsocka.bloggagratis.se

 
Denise

Denise

2 oktober 2009 20:16

Håller HELT med dig ang "djurvän"! Och marsvin är verkligen "ocoolt" där!

http://novastardust.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lotta S.

3 oktober 2009 13:05

Ska inte strypa dig ha-ha...Men håller inte med dig....Om man ska vara en bra hundägare så SKA man ha ett maktförhållande gentemot hunden. Alltså matte/husse SKA bestämma. Då blir det en lugn, trevlig, harmonisk och problemfri relation. Om hunden bestämmer så blir det en allmänt avskydd hund för alla utom möjligen just matte/husse....I värsta fall blir det även en väldigt DÖD hund då de flesta hundar som får bestämma börjar bitas förr eller senare. Är rangordningen klargjord en gång för alla så behöver det inte bli någon daglig maktkamp, hunden vet sin plats i flocken och trivs oftast bra så även om man kan behöva påminna om rangordningen ibland. Det många inte tänker på att det faktiskt är en liknande relation som man har till hästar ! Tänk dig om hästen skulle bestämma över människan !!? All hästhållning/sport går ut på att hästen ser oss som ledare.
Har man svårt att se sig själv som ledare så kan man med fördel ägna sig åt djur som inte behöver detta för att relationen ska fungera väl. Ex. smådjur som marsvin. Eller katter. Du verkar ha självinsikt nog att inte skaffa hund. Vilket är bra, om fler hade den självinsikten så skulle färre hundar fara illa !

En sak jag undrar över bara är hur du gör när du är i stallet/rider ? Inte låter du hästen bita/sparka dig ? Springa som den vill/vart den vill ? Äta när den har lust osv....?
Nä, det har jag VÄLDIGT svårt att föreställa mig att du skulle acceptera ! ;)
Alltså står du över hästen i rang. Du är ledare. Så maktkonstruktionen har inget att göra med huruvida man är en äkta djurvän anser jag.

Gillar man bara hundar och inga andra djur så är man givetvis enbart hundvän. Inte djurvän i allmänhet.

Ja som du ser gick jag igång på detta nästan lika hårt som du gör på usla IDOL-utröstningar !! ;)
Antagligen för att jag anser mig vara en STOR djurvän, samtidigt som jag vill ha en TYDLIG "makt" över mina hundar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards