Direktlänk till inlägg 12 april 2010

En svart cykel

Av gisela jansson - 12 april 2010 13:23

Uppsala är cykelstaden, alla cyklar, inte minst alla tusentals fattiga studenter. Cykeln är liksom universitetet, kajan och den tydliga stadssiluetten Uppsalas signum. Därför är det inte förvånande att kommunens årliga utförsäljning av övergivna upprustade cyklar är en riktig kundmagnet. Min kära cykel dog ju sorgligt nog för ett tag sedan och jag beslutade mig för att ge detta skrämmande jippo en chans. Jag har jobbat i handeln tillräckligt länge för att veta hur obehagliga människor blir i en huggsexasituation. Så jag medger att jag var ruskigt nervös då jag gick för att kämpa till mig en cykel.


Det var om möjligt ännu mer skrämmande än jag trott. Folk vällde in på området och trängde sig mot det staket som satts upp för att hålla massorna undan innan 13.00 då vi skulle släppas in. 200 cyklar fanns det lyckades jag snappa upp. Det är svårt att avgöra mängden människor men nog verkade vi vara minst lika många som cyklarna. Spännande. Luften vibrerade runt alla nervösa människor som liksom jag bara måste ha den mest prisvärda cykeln. Kommunens personal gjorde inte situationen mer avstressad precis då de i sina neongula västar hätskt och övertaggat skrek och gestukulerade åt kunderna.


700 kr hade jag i plånboken så det var mitt maxbud. Många cyklar kostade just det men de som var billigare så väldigt ruckliga ut. Nu gällde det att få tag på en okej cykel med ett okej pris snabbt, annars skulle det vara stekt. Först var alla cyklar jag tittade på över budget men så hittade jag en svart tre växlad Cresent som verkade okej. Jag provcyklade det gick bra så jag betalade och åkte. Fort gick det, där ville jag inte vara kvar. Jag har fortfarande lite stressont i magen faktiskt.


Det känns som jag gjort ett bra fynd. Den höll och cykla hem på vi får väl se om den håller att åka till jobbet med i kväll, det hoppas jag verkligen.

 
 
Hanna

Hanna

12 april 2010 15:58

Vi hade läst en roman i skolan (som ligger i Göteborg) som skulle analyseras, bl.a skulle vi tala om vart den utspelade sig. Flera i klassen menade då att det var i en liten stad på landet "eftersom dom cyklar överallt". Hemma hos mig cyklar alla och så förskräckligt liten är inte staden även om den kanske ligger ut mot landet ;) Men här är ju beviset på att de inte hade en aning om vad de snackade om, Uppsala är en stor stad!

http://raggsocka.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards