Direktlänk till inlägg 8 februari 2011

Färgproblem nu igen

Av gisela jansson - 8 februari 2011 11:58

Tänk att färgen på ungarna ska skapa så mycket oro och förvirring! Jag borde ju bara få vara lycklig nu när det kommit tre underbara friska supersöta ungar som blir så väl ompysslade av sin lika underbara friska och supersöta mamma! Men jag river mitt hår och frågar: Hur blev det så här? Hur kan det bli så här? Varför blir det så här?


Ungarna är bruna det är ingen tvekan om det... man ser det ju. Det hade varit så enkelt om det bara fanns att välja på choklad eller svart. Svarta är de inte men de är nog inte choklad heller. De är mörkare än de choklad jag tidigare fått framför allt är det öronen som är mörkare och har en kallare färg än den som är typisk för choklad. Jag känner mig dessutom rätt säker på att ingen av föräldrarna är zobel jag har fött upp dem båda två och ingen av dem har förändrats i färgen vilket är typiskt för zoblar. Merope har dessutom väldigt bra svärta och underfärg för att vara black magpie och jag tycker Regelus är bra för att vara chocolate magpie. Färgmässigt litade jag på mina föräldradjur. Det finns zobel bakom Regelus men enligt genetikens alla regler borde han inte kunna ge den färgen om han inte själv är zobel. Jag tror vi kan utesluta zobel också. Då är frågan varför i hela fridens namn är ungarna bruna då? Vad är det för brunt? Jag tror att de är genetiskt svarta kanske är de sepia och att pappa Regelus fått med sig en massa tråkiga oklara gener från sina icke färgavlade förfäder. Vad betyder det för Regelus framtid som avelshane?


Så här färgmässigt förvirrade marsvin ska nog inte användas i den smala magpieaveln så mycket kan jag lätt förstå. Om det nu inte sker ett mirakel och det plötsligt visar sig att de trots allt är choklad så bör ju dessa underbara små karameller till marsvin inte avlas på utan säljas till kel alla tre. Jag vill inte ha en massa oklarheter, svart eller choklad ska det vara så det så... då spelar det inte så stor roll att dessa ungar är fantastiskt fina och de har faktiskt också har en väldigt vacker färg alla tre!

 
 
Ida

Ida

9 februari 2011 10:37

Jag tycker att de ser choklad ut på dina bilder faktiskt. Tänk på att de flesta choc magpies är väldigt ljusa i chokladfärgen. Så det är väl jättebra om du fått en kull som är lite mörkare (bättre)? :)

http://www.timotej.se/idefix

gisela jansson

9 februari 2011 20:40

Det vore ju fantastiskt om det är så... Jag känner mig väldigt förvirrad men tyvärr lutar det nog mot att det inte är choklad. Jag tycker öronen har en för mörk kall färg... De är ju så fina i övrigt så det är inte klokt, riktiga gullungar med så fin typ och teckning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards