Alla inlägg den 7 mars 2011

Av gisela jansson - 7 mars 2011 23:02

11.30 kom Dolly, Episkey och jag till veterinären 15.45 åkte vi därifrån... Heldag på Ulltuna alltså men jag är nu trots tidsåtgången mer säker än någonsin på att inte gå med marsvinen till en liten lokal veterinär igen! Det känns så mycket seriösare trots att de inte var smådjursexperter kändes det som tjejerna fick rätt vård till ett bra pris.


Hur mår de då? Nja Epsikey är det väl ingen större fara med hon har lite blod i urinen och lite andra tecken på urinvägsinfektion, stenar kan inte uteslutas men vi röntgade inte. Hon får Baitril och jag tror det ordnar sig med henne hon mår ju trots allt rätt bra och är pigg. Dolly däremot har precis som jag misstänkte njursvikt. Det finns inte mycket att göra åt det. Men hon är inte helt utslagen och äter ju och verkar må okej så hon kom med hem igen. Ingen antibiotika får hon eftersom njurarna inte skulle klara det. Vi fortsätter med tranbärsjuice och nu får vi försöka ge henne en bra tid den som finns kvar. Lilla Dolly...

Av gisela jansson - 7 mars 2011 08:42

Efter att ha jobbat hela helgen tio timmar i lördags och åtta igår är det skönt att sitta här i soffan med datorn i knät och scones och te att mumsa på. Nyss låg Sigrid bevid mig och småspann och var varm mot mitt ben. Det här är så skönt!


I kväll ska jag jobba men jag börjar först 16.45 Dagen ska ägnas åt djuren och kanske lite dammsugning. Det blir marsvinsflyttardag idag. Småkillarna Skype och Steam fyller fyra veckor idag... det märks de är nu väldigt intresserade av tjejer och springer runt oh kurrar på tanterna. Tanterna blir sura och om någon av den skulle brunsta så tror jag nog de små parvlarna skulle passa på. Så idag ska de flytta till sin farfar Nougat som är en utmärkt småpojks uppfostrare. Nougats burkompis Isidor ska få den äran att flytta ihop med sin första flickvän Quidditch. Hon var ju utlånad för parning med Silversurfarn men tyvärr blev hon inte dräktig himla synd för vi var lite sugna på silver magpies. Får hoppas att detta tar lite bättre då.


Appropå flytta så bekräftades två bokningar på marsvinsungar igår. Lilla Opera ska flytta till A med familj där hon ska bli petclassstjärna och gurkätarmästarinna kanske... Det känns bra. Steam ska flytta till en familj i Stockholm och bli kompis till en hane som nyligen mist sin burkompis. Zonko, Victor och Firefox sitter här och är bokade de med, de ska flytta snart... Hur det blir med Spotify och Skype vet jag inte riktigt än det är lite standbye där. Jag hoppas Skype stannar här men då måste en annan galet fin hane födas så A får det hon behöver... Jag borde egentligen nöja mig med Zabini och Safari som ska stanna här men... Spotify och Skype är lite för bra för att bara släppas sådär liksom...


Lily är dräktig med Nimbus helt klart det är spännande. Luckybucket verkar vara dräktig med Sir också hon har inte brunstat om och dricker en himla massa vatten så jag tror faktiskt det men det är för tidigt att säga än. Quidditch och Isidor är en spännande kombination jag tror det kan bli jättebra ungar hoppas det blir något då. Så funderar jag på att sätta Lemon Lace med hane. Det måste göras rätt snart så kullen kommer innan sommarsemestern eller så väntar vi så den kommer i augusti. Gah... jag kan inte bestämma mig inte heller för vilken av hanarna som passar bäst till uppgiften... Jag har varit lite inne på att sätta henne med Q och Isidor redan idag... fast det är nog lite tidigt eftersom hon fick kull i januari fast å andra sidan har hon återhämtat sig väldigt bra och snabbt. Fast jag vill ju heller inte ta kullarna i så snabb takt för jag vill hålla igen på kullar så det inte blir för många ungar som föds för jag vill hålla nere det totala marsvins antalet så mycket som möjligt... Beslutsångest!


Så har jag lite mer beslutsångest än så... Dolly är inte bra hennes urinvägsinfektion släpper inte med tranbär. Hon var mycket bättre förra veckan och jag trodde att de skulle bli bra men inte... Nej hon måste till veterinären det är inget att vela om. Däremot funderar jag på om jag skulle ta med Jordan, Zezima och Episkey också även om de mår bra just nu för att få alla fyra röntgade och undersökta en gång för alla. Jag ska ringa Ultuna och fråga hur mycket ett sånt kalas kan kosta... Blir det för dyrt åker jag med bara Dolly och kanske Jordan.

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards