Direktlänk till inlägg 7 juni 2012

Stackars stackars min hals och kattmat

Av gisela jansson - 7 juni 2012 07:27

Nä nu har jag sjukanmält mig. Har kommit på att det lönar sig i längden att vara hemma när man har feber, ont i huvet, börjar bli snorig och har skitont i halsen som nu då. Jag är inte allvarligt sjuk kanske men lite feber så jag stannar hemma och kryar på mig. Stackars hals det känns som någon sandpapprat en massa inne i den.


I åratal har jag kämpat med min tjocka katt Sigrids tjocklek. Hon har ätit dyra dietmatentorrfoder i samråd med både veterinär och folk på djuraffärer. Hon är lika tjock ändå trots att hon fått minmalt med mat och mjällig har hon varit pga. den låga fetthalten i fodret. Visst är det praktiskt och oäckligt att hantera torrfoder men jag har hela tiden undrat om det är så bra egentligen med tanke på att det är just torrt. Konstigt att det rekomenderas så hett när katter så lätt får urinstenar och diabetes borde inte det uppkomma av torrmat kan man tycka? En annan sak som jag tyckt varit lite konstig är den stora mångd spannmål som majs, soja och annat som finns i torrmaten för katter även den dyra "fina" torrmaten katter är ju rena köttätare egentligen hur kan det då vara bra att knapra i sig en massa mjöl. De senaste åren har jag blivit allt mer misstänksam mot de dyra kattmatssorterna spciellt Royal Canin och Hills för om man läser på innehållsförteckningen är det ju fasen bara mjöl i skiten! Det är inte bätte än Friskies eller Kitekat som finns på Coop. Mest förskräckt blev jag över Hills veterinärdietfoder det var i princip en påse mjöl inget att ge en köttätare. Hills maten var extra dyr och Sigrid gick banne mig upp när hon åt det! Iams och Eukanuba har funkat bäst på min tjockis och både hon och Svea tycker att det är godast så det har jag kört de sista åren.


Senaste tiden har allt fler börjat i frågasätta torrfodret till katter och eftersom jag hela tiden känt att det varit något lurt med hela grejen har jag nu hakat på den nya blötmatstrenden. Nej jag tänker inte BARFa för koka och klossa med rått kött klarar inte vegojag utan att må illa det får bli blötmat från Mjau och kanske Bosita i tetra de har fått bra betyg. Jag harju varit livrädd för att ge Sigrid någonting utom kokt fisk som det inte uttryckligen står light på så det var nervöst när jag la om foderstaten till henne och började ge blötmat på mornarna på eftermiddagarna får hon fortfarande Eukanuba för tjockisar.


Nu har Sigrid ätit så i nästan två månader så jag tänkte ge en liten utvärdering. Det går bra! Hon har absolut inte gått upp i vikt kanske hon tappat några gram rent av! Hon är nästan inget mjällig alls! Men framför allt och det är nästan lite jobbigt för det känns som jag varit elak mot henne i åratal men kattskrället är absolut mycket gladare numera! Hon är gosigare hon leker lite ibland det har hon inte gjort på åratal och hela henns utstålning är mer positiv. Älskade Sigrid vad har jag gjort? Tvingat dig att knapra tråkiga torrpärlor så länge i onödan!


Svea som inte är tjock har hela tiden fått blötmat en gång om dagen uppe på sitt skåp dit Sigrid inte når.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards