Alla inlägg den 16 oktober 2008

Av gisela jansson - 16 oktober 2008 12:12

Arthur marsvin är nu friskförklarad, hans tass är bra. Såret är bra alltså, tassarna vet jag inte riktigt. Han har en knasig vinkel på sina framtassar, klorna är inte vridna ändå är alla tårna vridna utåt, han ser ut som en mullvad på tassarna fast de är ju mindre förståss. Det gör att han får som valkar. Jag tror att det var en av dessa valkar som lossnat och bakterier kommit in och tassen blev som den blev. Nu måste jag smörja hans tassar jätteofta hoppas det hjälper och motverkar nya valkbildningar.


Nougat marsvins nossvamp ser också mycket bättre ut. Han har tappat nästan all päls på näsan, så han är inte vacker men jag tror att det går åt rätt håll, kuren är snart över nu.


Svea katts sår är också mycket bättre nu. Det vätskar bara lite och jag vet inte ens om det är något var längre. Det är lite avgörande läge nu, såret vill läka och sluta sig. Om infektionen är över är det ju bara bra, då är det slut med både såret och trattperioden. Men om det fortfarande finns en infektion med en massa var där inne, blir det en ny böld och vi får börja från början igen. Jag är så trött på att brottas med henne två gånger om dagen då såret ska tvättas. Hon är så stark och smart, det går nästan inte längre, hon vet hur hon ska göra för att jag inte ska lyckas.


Igår skrev jag ett hyllningstal till marsvinet, jag skulle kunna skriva fler sånna, men nu vet ni hur perfekta jag tycker att marsvin är som husdjur. Jag vill påminna om dem så man inte glömmer marsvin om man planerar att skaffa djur. De har ett oförtjänt rykte att vara tråkiga och att de bara är barnens djur. Och de är perfekta djur till barn, det finns ingen anledning att tvivla på det. Men att de skulle vara tråkiga är en missuppfattning. Jag tror det beror på att så många marsvin fått leva ensamma förut. De är extrema flockdjur och mår inte bra av att leva ensamma. Är man understimulerad och har tråkigt blir man tråkig. Jag har haft massor av marsvin och jag förstår inte hur man kan tycka att de är tråkiga, för de är de inte.


Det finns en massa myter om att hanar inte kan leva tillsammans för att de slåss. Och vissa gör väl det. Om man sätter ihop två jämnstarka hanar intill en snygg hona kan man ju tänka sig att det inte blir så bra. Men med lite trix och sunt förnuft kan man nog sätta ihop de flesta. En äldre dominant hane och ett ungdjur brukar alltid funka.


Ska snart åka och jobba kväll. Har böjat på nya schemat nu, det som är så bra.

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards