Direktlänk till inlägg 15 december 2008

Marsvins statistik

Av gisela jansson - 15 december 2008 13:52

Jag är ju ganska beroende av min blogg, så nu kommer dagens andra inlägg...


En jobbarkompis till mig hade läst en artikel där det stod att marsvinshonor är dyrare i inköp än hanarna, för att det föds fler hanar. Jag svarade att ja kanske... men att det nog mest beror på att så många honor går åt till avel att fler hanar blir över till försäljning. Nu blev jag ju väldigt nyfiken, är detta med att det föds fler hanar fakta eller myt!?


Jag bestämde mig för att räkna de ungar jag fått själv. Jag har inte räknat dem förut och fick en mindre chock, när jag insåg att totalt 42 marsvinsungar (dödfödda medräknade) fötts under mina vingar! Två kullar när jag var tonåring och fortfarande bodde hemma. Några kullar för 9-10 år sedan då jag förra gången fick för mig att jag skulle föda upp marsvin. Då slutade det med toxikos och avskräckning. Nu denna omgång under de senaste två åren har jag haft nio kullar, 27 ungar 14 pojkar och 13 flickor. Av de tidigare 15 ungarna var det 10 pojkar och bara 5 flickor. Så pojkarna leder med 24 mot 18. Jag hade hoppats på att få avfärda detta som en myt men jag hade iallafall fått fler killar... Någon mer som räknat?

 
 
Ida

Ida

15 december 2008 15:03

Hos mig till dags dato: 40% hanar, 60% honor. Dessutom har av någon anledning fler hanar än honor dött under de första veckorna, så i levande ungar vid 5 veckors ålder är siffrorna ännu mer sneda. Så - motsatt statistik hos mig alltså.

http://idefix.bloggagratis.se

 
ingrid

ingrid

15 december 2008 15:23

Här står det 18-11 till pojkarna.

http://ivrigs.blogspot.com

 
Karin F

Karin F

16 december 2008 11:05

Av 178 levandefödda ungar från alla våra 54 kullar är 52 % hanar och 48 % honor. Ganska jämnt alltså. Jag skulle tro att rättvisande statistik kommer man inte upp i under cirka 500 individer.

http://myosotis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards