Alla inlägg under augusti 2009

Av gisela jansson - 5 augusti 2009 20:21

På jobbet går vi alltid hela dagarna och artigt frågar varandra om vi har haft semester och om den varit bra. Önskar varandra trevlig semester och beklagar om den är över. Det är kanske tjatigt att pratet går så varje sommar men det är tryggt också och jag tror att vi ärligt önskar varandra en trevlig semester. Just detta med semester är ju något vi alla har gemensamt på stormarknaden, så på sommaren pratar alla med alla. Vi är ju inte så många ordinarie på sommaren så de få som finns finner varandra. Annars resten av året pratar vi på färskvaror mest med varandra och de andra avdelningarna med sina närmaste. Det blir ju så det är en stor arbetsplats.


Trots att min semester är över känns det inte så. I mitt schema är jag alltid ledig sex dagar i rad, sen jobbar jag de andra dagarna i ett hårt och kompakt pass. Super schema för en som behöver ostörd tid att arbeta i sin atelje. Så hade det varit vinter nu och sonen gått i skolan skulle jag vara i ateljen men nu är det sommar och jag gör om mina ateljedagar till minisemester! Det ser ut att bli bra väder! H, H, Katterna, fyra marsvin och jag åker till stugán på fredag och kommer hem igen på onsdag nästa vecka. Det ska bli fint väder säger dom! Vi tänker åka ut med båten och kampa någon natt på en enslig ö. Det gjorde vi förra året och det var så mysigt! Tack snälla Y för att du vaktar resten av marsvinen, fiskarna och blommorna!


Någon som är sugen på Krake, Kingsly och Klonken? De kommer med till Järbo om deras framtid inte ordnats tills dess. De är fina jag lovar...

Av gisela jansson - 5 augusti 2009 00:06

Om några dagar åker vi en vända till ut till stugan. Då kommer våra katter att bli lyckliga! Svea kan undersöka pinnar...


 

 Sigrid kan få vara ute och jaga när det är mörkt...


 

 Fyra marsvin ska med på resan, inte dessa... jo Poppy som syns i hörnet.  Då kommer de att få vara ute i gräset som på bilden, fast denna bild är här ifrån stan. Katten är inte min, det är en grannunge som var ute med sin matte i sele för att lära sig saker om världen. Den här dagen lärde han sig vad marsvin är för något...


 

 Nej... det var inte Poppy som syns i hörnet det är ju Elie. De andra är Alecto, Luckybucket och Galatea. De bryr sig inte om katter alls, sånna har de ju hemma.


På sista bilden vill jag presentera Krake, Klonken och Kingsly som i allra högsta grad är till salu. Jag har hållit på dem medan folk har funderat nu vet vi, så nya hem sökes till de söta småkillarna. Blivande petstjärnor kanske? De kan tas med till Järbo och Örsundsbro och de kostar 200 kr stycket.


 

 Den där konstiga knölen på Krakes kind vet jag inte vad det är. Päls i oordning kanske? Jag vill bara säga att det inte är en böld eller annan utväxt utan en mycket tillällig skönhets oordning. Som synes har de sööööta trynen!









Av gisela jansson - 3 augusti 2009 21:28

Idag har jag hunnit mycket det känns bra. En massa sånna där tråkiga fixgrejor som tvättat åtta maskiner och annat pyssel men även varit ute och myst i solen.


Vi tog ut alla marsvinshonorna utom Hepziba och Jordan i utehagen. Samtidigt tänkte H och jag äta pizza som vi köpt. Vi fick ingen ro att äta alls för Ginny och Dolly var så elaka, Vi fick passa dem hela tiden. Konstigt att de är så där förfärliga och bara vill slåss. När vi tillslut gav upp och stängde av en egen hagdel till dem hade pizzan kallnat...

Av gisela jansson - 3 augusti 2009 09:31

Det blir en fin dag idag och jag är ledig! Jag ska så snart jag fått i mig frukost och duschat ge mig iväg till Granngårdn och inhandla hö och spån till mina söta små marsvin. Sen måste jag få med mig sonen ut i solen, luch picknick kanske?


Nyss när jag stod på balkongen och njöt av vädret och mina blommor saknade jag kaninen Neville som dog i våras. Det är lite konstigt att ingen äter upp mina sockerärtor och min matta.


Hoppas vädret blir lika fint i helgen vi ska ju tillbaka till stugan i några dagar. Den här gången åker vi buss och tar inte med oss så många djur. Katterna naturligtvis de skulle bli riktigt besvikna om de missade en tur ut dit och fyra marsvin. Zezima vill jag ta med för att jag så "lustfult" klämde hennes hakböld för några dagar sedan och den behöver eftervård. Episkey måste med för hon ska ju trimmas till Järbo. Då får Poppy och Luckybucket också hänga med för de bor ju i samma bur som Z & L.


Med oss följer också H en tonårskille som solen inte allltid skiner på så väl. Han har i hela sin uppväxt varit mycket hos oss då hans mamma supit för intensivt (det är hon med katterna). Det senaste året har jag inte sett mycket av honom, han har blivit så mycket tonåring och är ute med sina kompisar hela tiden, därför blev jag förvånad och glad när han ville med till stugan i år också. Det har blvit en traditon och en viktig grej även för honom att åka dit. Han behöver nog en semester från det vilda (lite väl vilda) tonårslivet han ägnat sig åt den senaste tiden. Det är jätteroligt att han följer med, jag tycker mycket om honom och han äre lite som mitt extrabarn och H storebror.

Av gisela jansson - 2 augusti 2009 09:40

Helger då jag jobbar händer inte så mycket i mitt liv. Det finns inte så mycket att skriva nu mer än att alla djur utom guppysarna mår bra. Jag fiskade upp fem döda guppy till i morse, så med dem är det riktigt illa...


Sonens stukade fot är mycket bättre men han har fortfarande ont.


Lilla James har lite små bitsår på rumpn och i pannan, undrar om han provocerat farbror Fenrir? Det är inga allvarliga skador så jag avvaktar med flytt av småkillarna.

Av gisela jansson - 1 augusti 2009 01:34

85,7% röstade för att ringorm är mer skrämmande än svininfluensan, 14,3% tyckte tvärtom. Det är ju mycket marsvinsfolk som läser min blogg så det var ju väntat att de tyckte att ormen är läskigare än grisen. Lustigt är att när svininfluensan blivit mer aktuell de sista veckorna har det ramlat in några röster på den.


Nu startar jag en ny omröstning där jag faktiskt behöver lite tips och råd, jag är mycket nyfiken på hur folk resonerar i sånna här frågor... Det gäller Elie min fina två åriga marsvinshona som fått fyra kullar. Är det nog för henne eller ska jag ta en kull till? Jag har för tillfället bestämt mig för ett alternativ men det har jag gjort förut också och alternativen har liksom växlat... Jag tar och listar några argument för och mot:


För:

1. Hon är en riktig supermamma som lätt blir dräktig, lättsamma dräktigheter, okomplicerade förlossningar, bara levande ungar, mycket mjölk, pysslig och snäll med ungarna och hon hämtar upp sig fort.

2. Hon är frisk och stark och inte gammal.

3. Jag tror att kombinationen Elie-Uffe kan ge fina magpies.

4. Hon är min bäst tecknade magpie och jag vill få en lika fin unge efter henne.

5. Jag blev lite besviken på hennes senaste kull där ingen gick att spara till avel.

6. Döttrarna Galatea och Hepziba är fantastiska men inte lika fint tecknade som mamma, vill ha en lika fin som hon är själv kvar efter henne.


Mot:

1. Fyra kullar är ganska mycket, fem är ännu mer. Det sliter mycket på marsvinshonor att få ungar eftersom de är så stora blir det krävande dräktigheter. Jag vill ju att hon ska må bra naturligtvis.

2. Är rädd att mista en mycket trevlig hona, extra rädd för det nu när jag tvekat så mycket...

3. Jag misstänker att hon kan ha vitfläcksanlag. Det vill jag inte ha i mina linjer. I den senaste kullen är tre av fyra vitfläckiga och jag tror att en i varje av de tidigare kullarna kan ha varit det också.

4. Jag hade tänkt att senaste kullen skulle bli den sista men när ingen gick att spara blev det så snopet...

5. Jag har ju redan sparat Galatea och Hepziba efter henne, så jag borde vara nöjd.

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards