Alla inlägg den 3 juni 2009

Av gisela jansson - 3 juni 2009 21:43

Dax för lite bilder igen tycker jag...



 

Söte mysige trygge gosegrisen Urvon med sin lika söte husse.



Här har husse fotat sin nya favorit Zezima med banan i munnen.


Här är hon igen. Samma fotograf, anar vi en talng där eller?


 

 Och sist men inte minst, verkligen inte minst. Vilka magar va?!


 

Galatea överst och Elie underst. Kanske är jag lite besviken på bilderna de ser mycket tjockare ut i verkligheten. Men det är ju rätt taktilt, man kan ju inte känna de spända hårda magarna och de mysiga sparkarna på bilden... 




Av gisela jansson - 3 juni 2009 11:35

Eftersom min mamma var här med bilen passade jag på minsann. Två balar hö, två balar spån fast jag har mer än en och en halv kvar, härligt! Och två säckar finbetong till mina skulpturer inhandlades. Så nu är det bara och mata, mocka och gjuta!


Fast jag bestämt mig för att ateljen ska vara just bara en arbetslokal och inte en lagerlokal ställde jag in marsvinens spån och hö där. Jag vill ju kunna använda balkongen ju... Men jag blir så arg! Någon vidrig stjärtskalle hade kissat i min ateljeport! Men hallå pucko! Det är ju hur mycket skog som helst bakom huset! Det stinker äckligt människopiss ända in i min atelje, jag mår illa, fy!

Av gisela jansson - 3 juni 2009 08:57

Jag väger mina marsvin med ojämna mellanrum. Ibland alla men oftast bara ungar, ungdjur, dräktiga och ibland någon extra som jag oroar mig lite för.


Att rabbla siffror är inte så kul men det är lite kul att se hur otroligt mycket mina dräktiga honor ökat i vikt! Den 4e april var de nyparade båda två. Då vägde Galatea 1,072g igår vägde hon 1,521g! OJ! Hon är lite öppen i fogarna nu. Elie vägde vid samma tillfällen 1,263g och 1,585g hon har inte gått upp lika mycket och det styrker min tes om att det inte är lika många bäbisar i den magen. Hon är inte öppen än. Nu börjar det här febriga uppmärksamma bebisväntandet!


Mina fyra juniorer växer så det knakar tydligen, fast det inte syns! Uffe är riktigt stor för sin ålder och snygg! Synd att hans matte är så slarvig att hon inte fixat hans papper annars hade han åkt till Valbo på lördag och tävlat i pet. Jag tror han kan bli farlig där! Han har så fin och maffig kropp, ja han är så fin helt enkelt! Hepziba är däremot lite liten. Det är synd för jag vill sätta henne med hane i slutet av juni hon väger 828g. Jag tycker att hon är fin i kroppen och frisk och pigg är hon också, förmodligen är hon bara liten hennes pappa är ju inte heller så stor. Det blir nog en date med Nougat i midsommar ändå tror jag.


Sen vägde jag de där två som oroar mig Daniel och Arthur. Creamen Daniel är inte frisk det har han aldrig varit. Han är mager och lite gleshårig och andas så det hörs när han blir stressad. Har varit till veterinären med honom, de hittade inget och han fick baytril men blev inte bättre. Samtidigt är han ju inte jättedålig han äter och verkar vara vid gott mod. Nåja, han hade inte gått ner i vikt så det är samma läge där. Det är min pet hane Arthur som bekymmrar mig mest, han börjar bli "skramlig över rumpan" som gamla marsvin har en tendens att bli men han är bara fyra år men jag tycker ändå han börjar bli skruttig. I sin krafts dagar var han en maffig hane som vägde nästan 1,400g nu väger han ynka 1,259g han hade ändå gått upp lite sen senaste vägningen. Till saken hör att han har en klump på magen som enligt vet. troligen är en godartad tumör. Jag valde att inte operera bort den då (augusti förra året) eftersom han hade så mycket problem med sina tassar. Tassarna är fina nu sen han blev av med sin kanin (ännu ett argument att inte hålla kaniner och marsvin i samma bur). Kanske knölen har växt lite på sista tiden och kanske jag kommer att välja att låta dessa båda vänner somna tillsammans om någon av dem ser ut att ge upp. Usch det är jobbigt att göra sådana här val men jag tror inte att det går att "laga" dem. Jag hoppas att de kartar på sig och att det inte blir så snart, jag tycker ju trots allt om dem.

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards