Direktlänk till inlägg 1 oktober 2008

Regn, tunga kassar och annat gnäll

Av gisela jansson - 1 oktober 2008 16:13

Jag tror inte jag är den sorten som brukar gnälla på vädret, men nu känner jag mig gnällig. Jag är så blöt, jag har cyklat en halvtimme med tunga matkassar hem från jobbet i ett grinigt liksom långsamt och kallt evighetsregn. Nu har jag gnällt klart.


Nu ska jag gnälla om mina djur istället. Jag räknar med att finna döda guppys i mitt överbefolkade guppy akvarium i pricip varje dag. Det är ju inte konstigt alls eftersom de är så många och inte lever så länge, det är liksom dax för någon varje dag. Problemet är att det även gäller mina andra djur, natuligtvis och sån tur är hittar jag dem inte döda hela tiden. Men ni förstår vad jag menar hoppas jag. Ju fler djur man har desto oftare lider man förluster och har man många djur är det ofta någon som man oroar sig över.


Djur jag oroar mig för just nu:

Katten Sigrid för att hon är så himla tjock. det är ju inte bra för hennes hälsa hon kan få diabetes och jag vet inte allt. Jag ger henne dyra dietmaten, men när jag tittar bort snor hon Sveas mat. När hon är ute äter hon mat som grannar ställt ut till katterna, eftersom en granne inte sköter sina katter så bra, fast jag vet att de får mat.

Eftersom jag ändå är inne på ämnet. kan jag säga att jag oroar mig för grannens katter, de är ju inte mina, men bra är det inte med dem.

Kaninen Neville jag är alltid orolig för honom när han fäller päls. Han blir så eländig då. Nu har han nästan fällt klart för nu och han har inte varit så eländig denna gång men det är klart att jag måste oroa mig ändå.

Marsvinet Daniel har låtit lite rosslig när han andas, trodde ett tag att det var hjärtfel eller en infektion. Men innan jag han kolla upp det gick det över men ibland rosslar han lite fortfarande, men han verkar pigg och glad.

Marsvinet Arthur han har en juver tumör, vetrerinären sa att de är svåra att ta bort. Än så länge är den inte särskillt stor och han verkar inte påverkad av den. Har ännu inte bestämt nig om den ska opereras.

Alla dessa är jag lite allmänt nervös över och kollar extra.

Men just nu är jag jätteorolig för marsvinet Tiana hon har urinvägsinfektion för tredje gången på kort tid trots antibiotika kurer. Det är verkligen inte bra, det beror säkert på något. Har bactrim hemma och ska sätta igång en kur till snart, men det känns bara som man skrapar på ytan. Blir det inte bra nu får jag gå till veterinären och få någon annan medicin, blir det inte bra då... Det märks att hon inte mår så bra eftersom hon är rätt passiv och hon har ont när hon kissar och så ska hon inte behöva ha det.


Lite roligare marsvins nyhet nu. Satte ihop Urvon och Fenrir igår efter konstens alla regler med skurad bur och djur. Det gick alldeles utmärkt. Fenrir är lite rädd för Urvon men det går säkert över och är förmodligen anledningen till att det går så bra, de har hittat sina roller. Hoppas det funkar tills jag får Fenrir såld. Nu sitter ingen ensam, det är jätte skönt tycker jag och säkert även djuren.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards