Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

Enkelbeckasin, nej knappast koltrast skulle jag tro

Av gisela jansson - 27 oktober 2008 19:46

Min alkisgranne med alla katterna ringde. Hennes katter hade kommit in med en enkelbeckasin som var skadad. De hade satt ut den i skogen men efter en liten stund kom naturligtvis en katt in med den igen. Om det bara hade varit en trast skulle hon låtit katten dödat fågeln, men nu när det var något så exotiskt som en beckasin kunde hon ju inte göra det. Nu kan man ju undra varför beckasiner ska ligga söndertuggade lida och inte dö och varför trastar ska fungera som kattleksaker...


När hon full som hon var ringt tre gånger om ingenting svarade jag inte i telefonen mer. Det var då hon kom och ringde på med sin lika fulle kompis och den berömda enkelbeckasinen i släptåg. Det var verkligen ingen beckasin utan en ung koltrast. Man undrar ju om hon sa beckasin för att jag skulle komma nyfiket skuttande eller om hon verkligen är så dålig på fåglar. Fågelstackaren är hursomhelst döende. Den lämmnade hon hos mig. Vet inte om hon tror att jag kan trolla. Nu sitter stackarn i en bur i min skrubb. Jag kan inte döda den, hur skulle jag kunna det? Jag vet att den inte klarar sig men kan inte göra något för att hjälpa den. Hopplöst. Jag tycker att hon är elak, för hon gör det bara för att hon vill umgås med mig och jag har varit så trött på henne på sista tiden att jag varit lite kort och undvikit henne. Men hon vet att ett skadat djur kan jag inte nonchalera. Fågeln är på fel plats för att hon är social. Jag tycker att katterna skulle ha fått ha den när det ändå var försent.


Innan denna bedrövliga historia har jag hunnit gå en långpromenad med en kompis och granne G. Och trimmat och trimmat och trimmat och smörjt tassar. Så nu börjar det likna något med marsvinen som ska till Kallhäll. Katten Svea mår mycket bättre, såret ser riktigt bra ut och dumstruten behövs inte mer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards