Direktlänk till inlägg 4 november 2009

Avelsplaner

Av gisela jansson - 4 november 2009 11:36

När jag var liten dagdrömde jag hela tiden om hästar. När jag blev tonåring blev det naturligtvis killar men fortfarande lite hästar. Sen var det mest konst ett tag följt av barn och familjplaner. Nu förtiden är det mest marsvinsavel som upptar mina tankar. Jag kullplanerar på cykeln på väg till och från jobbet, på jobbet, när jag ska somna ja mest hela tiden faktiskt.


Just nu har jag kommit fram till följande:

Galatea är dräktig med Uffe mest för att han är den enda användbara hane jag äger som inte är Galateas son eller far. Det är för den skull inte ett dåligt val.  Hon är rätt mycket vit ganska bra tecknad, han inte tyvärr. Han har jättefina öron hennes är hopplöst korta. Båda är chokladbärare det tycker jag ju är kul, Uffe har en jättefin svärta men Galatea är tyvärr zobel. Det jag vill är att ungarna ska ärva mammas teckning, pappas färg (eller choklad då) och öron. Båda är också stora med fina välmusklade kroppar och varsit Silverkort i pet det är ju något att ärva minsann! Jag hoppas att allt går bra och att någon unge stannar för Galatea ska inte ha fler kullar efter denna har jag bestämt. Jag har redan sparat två ungar efter henne och hennes zobelfärg och korta öron vill jag inte ha mer av. Hoppas hon har en petkarriär framför sig istället!


Alecto och James. Han är ju svart med lite cream han borde ge harlequin ungar båda är dessuton chokladbärare så chansen finns att jag kan få min absoluta favoritmarsvinsfärg på jorden nämligen chocolate harlequin! De är mina båda bäst typade avelsdjur så jag hoppas på god typ men Alecto har ändå fått flera riktigt långnosiga ungar tidigare så man vet aldrig. Tyvärr har båda på tok för korta öron. Hoppas att James klarar sitt uppdrag för det är många kvinnor på kö där... För Alecto är detta tredje kullen och om allt går bra vill jag ta en kull till på henne helst med Nougat eller så gör jag om kombinationen med Uffe eftersom det blev så många choklader, skulle vilja ha en vältecknad choklad magpie efter dem. Alecto känns värdefull i min avel med sin fina typ, fina svärta och att hon är så pass mycket vit eftersom många ungar blir undertecknade här.


Luckybucket och Nougat. LB är Alectos dotter och de är mycket lika i typ, svärta, öron och kroppsform jag hoppas att hon är chokladbärare som mamma då kan en kull med choklad Nougat bli riktigt kul! Nougat har gett endel ganska rutiga ungar så jag hoppas massor på denna kombination. Det jag vill ha här är vältecknade magpies i choklad eller svart. Det är också bra om de ärver mammas typ och inte pappas långnos. Om allt går bra ska LB i framtiden få träffa James och Uffe även om de har samma fel som henne=för lite vitt i teckningen.


Zezima och Uffe. Zezima är rutbärande de white och de har rykte om sig att ge bra tecknade magpies hoppas det stämmer! Det jag vill ha är vältecknade magpies i choklad eller svart det är väl troligt att någon ärver mammas färg, det gör inget. Jag hoppas vidare att de ärver pappa Uffes stora härliga kropp och inte mamma Zezimas smala långa ansikte. Z ska sen om allt går enligt planerna möta Nougat och James.


Det är de kullarna som är pågång nu. Under våren kommer jag att sätta Hepziba och Jordan med Uffe men det blir inte än på ett tag. Jordan får gärna bli Guldpet först och åtminstone sju månader. Hepziba behöver fortfarande lägga på sig mer massa innan hon är i form för nästa kull. Sen har jag ju naturligtvis planer för småtjejerna också...


 
 
calle

calle

4 november 2009 19:19

...ja det kan vara bra att titta på arbetsplatsrapporter, så man inte använder sig av ngn slags falsk medvetenhet och istället förstör för sina kompisar. Chefernas metoder brukar ofta vara att spela ut anställda mot varandra. falskt medvetande som kan få arbetare att agera emot sina egna intressen.
Fast man egentligen sköter jobbet bättre helt utan chefer.
Men det finns ingen mening att ta öppen kamp. Utan bara göra som man vill ändå. Just att sprida erfarenheter av konflikter och belysa vad som verkligen sker och skett. Bortom fackföreningar osv. Göra direkta förändringar genom sammanhållning, som kan förbättra sin vardag här och nu- utan att blanda i facket. LO-facket hindrar mer än de hjälper. SAC e schysst - men det "kräver" en del engegemang . Men att vara klarsynt och påläst hjälper ju om man te x blir utsatt för massa retoriska argument från fackförening och chefer angående olika saker. Man kan ha informell sammanhållning och "kodord".
http://www.motarbetaren.se/arbetsplatskamp

http://callesmat.bloggplatsen.se

 
calle

calle

4 november 2009 19:33

Så fort man går in på mataffären (kanske inte skulle nämnt namnet) så känner man ju att ens mål inte är företagets.
Alienationen och lönemisären är ju en vardag och realitet, inte ngt teoretiskt som en del akademiker tror. Systemet bygger på konkurrens och konflikt istället för gemenskap. Men då gäller det att göra det bästa man med sin sits!
Tex eller lära sig ifrågasätta påståenden om tillvaron i vardan som baserar sig på felaktiga grunder. För att inte omedvet undergräva sina egna intressen som sagt.

det finns oxå många som inte ifrågasätter saker som arbetsmoral osv. Indokrinering.
Det är INTE egoistiskt att inte vilja lönejobba!!
Det är inte ekonomin och industrin som för samhället framåt! Vi har redan överflöd. Det är klasscyklarna som för historien framåt. inte varufierandet av ALLT.
fan vad jag propagerar. Men jag blir så less på tillvaron. Fullt av sånt som man inte kan förlika sig med. Att vara en vara genom sin arbetskraft te x. Glöm politiken, påverka våran egen vardag direkt!

http://callesmat.bloggplatsen.se

 
calle

calle

4 november 2009 19:39

SAC skriver iallfall i regel inte på kollektivavtal.

http://www.polkagris.nu/?p=41

nog nu ;)
ha det gått

http://callesmat.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gisela jansson - 4 mars 2015 16:11

Om någon undrade hur det gick med kattungarna Tommy och Annika så gick det bra. Annika heter numera Selma och bor på landet med en husse och en matte som älskar henne och dyrkar henne som en katt förtjänar. Tommy... ja hoppsan det blev lite kärlek. H...

Av gisela jansson - 4 mars 2015 15:45

I torsdags morse födde Eulalia sina ungar. På morgonen hittade jag två stora präktiga chocolate magpieflickor en pyttig chocolate magpieflicka och en liten svag och ämlig de white pojke. Glad över de båda större flickorna och orolig över de båda mind...

Av gisela jansson - 22 februari 2015 10:44

I morse hade Tuvstarr fått sin kull. Tre stora bjässar till söner. En av dem ser ut att vara lilac magpie. Liten risk att han är magpie fox som mamma vi får se. De är underbara! Pigga stora rörliga och söta som socker.             ...

Av gisela jansson - 20 februari 2015 10:52

Det var ett halvår sen jag skrev här. Har ingen aning om varför det blivit så faktiskt. har inte saknat att skriva här tills nyligen. Mycket har hänt och jag antar att jag inte riktigt haft tiden.    Liten kort resumé. det kommer mera. * Tre ka...

Av gisela jansson - 9 augusti 2014 22:56

Ibland händer saker man inte riktigt räknat med. Kortfattat en livräddningsaktion som utvecklades till kärlek. Tommy och Annika kom till mig för några veckor sedan. Annika har hittat ett nytt fantastiskt hem. Jag tycker två katter är lagom många men ...

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards