Alla inlägg under december 2009

Av gisela jansson - 19 december 2009 09:34

Ja, nu börjas det! Ska iväg snart och jobba det första passet av julmatsförsäljningen. Eftersom jag jobbar på frukt och grönt har vår hets inte börjat riktigt än men det kommer att vara jättemycket kunder och alla har ärenden till vår avdelning så de kommer nog att bli en del att göra.


Ja, det är bara att kavla upp ärmarna och åka iväg då!

Av gisela jansson - 18 december 2009 10:30

Det är några som sprattlar i magarna nu! Jag har suttit med händerna runt magarna på mina dräktiga honor ett antal gånger de senaste veckorna men inte känt något men idag sprattlade det i både Luckybuckets och Zezimas magar. Den där första lilla kicken är alltid lika magisk jag blir aldeles varm och tårögd av någon slags uråldrig natuenskrafts lycka. Åh det är så häftigt! På Alecto har jag inte känt något än men hon är parad nästan en vecka efter Zezima.


Luckybucket och Zezima förväntas nu få sina kullar samtidigt vilket är både bra men också lite nervöst. De går i samma bur och det skulle vara lite jobbigt att komma hem och hitta åtta nyfödda sötingar helt sammanblandade. Nåja ett lyxproblem men det kan bli lite svårt när man ska regga dem...


Mina hanesammansättningar gick utmärkt. Klonken och Daniel är de bästa vänner precis som de var förut när de bodde ihop, det verkar som de inte märkt att de varit ifrån varandra. Krake och James har tjafsat och porrat lite men det är ingen fara det funkar bättre än mellan Klonken och Krake. Lugnet har lagt sig över marsvinsklanen och jag har kunnat städa bort den skräpande och skrymmande gallerburen under min loftsäng. Skönt!


Kanske Mervolo och Kingsly är påväg till nytt hem men numera tas inget förgivet i förväg.

Av gisela jansson - 16 december 2009 08:30

Jag blev lite full i skratt när lampan tändes i ett av akvarierna nyss. Det bor en stor stilig ancistrushane där för ett tag sen satte jag ner en fin fru till honom och sen dess bygger han bon överallt om nätterna. I natt hade han grävt ett jättehål precis vid framrutan. Jag antar att jag kan förvänta mig lek snart. Det är kul malbebisar är ju så söta! Problemet är bara att han gräver så växternas rötter blottas och botten ser ut som ett månlandskap. Det här skulle ju vara mitt snygga akvarium med påkostad bakgrund, stilren inredning och hem till de galet vackra stänktetrorna, corodyras sterbai och malarna då... Det ska ju vara fint där inte buckligt!


Igår kände jag mig tung och öm i kroppen nästan lite febrig och jättetrött orkade ingenting på hela dagen och slocknade i soffan. Det var ju svininfluensanmini effekt av sprutan. Idag är det okej igen så jag ska ner på stan och försöka trängas med folk och hitta lite julklappar. Hemska tanke! På eftermiddagen/kvällen är tanken att jag ska ge mig på lite hane omplaceringar. Vi får se hur det kommer att gå...

Av gisela jansson - 15 december 2009 10:41

Ja nu kommer det snö! Massor av snö! Snart är det jul och bara en julklapp är inhandlad. Kanske borde ta itu med de då...

Av gisela jansson - 14 december 2009 16:05

Jag tror inte jag bestämde mig om jag skulle ta svininfluensasprutan eller inte innan det ögonblick då jag reste mig och gick in i rummet där sprutmannen väntade.


Jag är lite spruträdd, gillar inte hysterin runt detta, har lite svårt för sjukvårdens promedicin propagandor, gillar inte att man ska ta sprutan för att vara politiskt korrekt (jag vill ju alltid vara tvärt emot vid sånna tillfällen), är lite rädd att bli sjuk av den och framför allt vill jag aldrig gynna den ondskefulla läkemedelsindustrin i onödan. Det var mina många och tunga argument mot sprutan. De enda argumenten för var ju att jag absolut inte vill smitta min gamla farmor, att jag skulle få spruan gratis genom jobbet men mest för att min käre son verkade oroa sig för mig om jag lät bli. Han har redan tagit sprutan under påverkan anv sin far... Ja vad gör man inte för sitt barn.


Jag var livrädd och stel som en pinne när det var dax för stickning. Sprutmannen föreslog att jag skulle slappna av och tänka på något trevligt som katter. Medan jag la pannan i djupa veck och undrade hur han kunde veta att jag gillade katter stack han mig snabbt och effektivt i armen precis brevid min katt tatuering. Det gjorde inte ont men efteråt kände jag mig lite yr men troligen för att jag spände mig så. Jag vet inte... lite öm kanske jag är om jag klämmer på armen. Vi får väl se hur det blir.



Av gisela jansson - 14 december 2009 09:18

Efter mycken vånda och beslutsångest har jag anmält till Kistamässan, det blev Chokladfabriken´s Lily. Jag tycker mig inte ha råd med två heldagar på djurmässan så det blev till att välja. Någon rassenior har jag inte att ställa för tillfället så det var antingen rasjunioren Lily eller ett knippe Petar. Inget lätt val. Det är ju några silverkort jag jagar och det är alltid så kul att ställa fina Ginny men det blev ändå Lily. Lite skönt faktiskt att bara ha ett djur att ställa det är ju ändå en dubbelutställning. Jag har alltid så många djur med att det är svårt att få tid över att hjälpa till med övriga sysslor för Norrortsräkning nu kanske jag hinner lite mer än bara "passa plattan" och det är ju trots allt djurmässa och akvarierummet och kattutställningen måste ju även besökas ju.


88p och CK fick Lily i Badelunda, tänk om, tänk om hon skulle kunna knipa ett Cert! Silverkort i all ära men ett Cert på en egenuppfödd magpie väger trots allt tyngre.

Av gisela jansson - 13 december 2009 12:30

Det verkar som det alltid blir omflyttningar i burarna efter utställningar, idag också. Just nu går Alecto som ska flytta från sin kille James in till Hepziba, Lily, Lavender och Merope på golvet i köket. Alecto är väldigt dominant och just nu full av dräktighetshormoner hon är riktigt nasty! Trots att Alecto är Meropes mamma och hon och Hepziba tidigare varit jättebästisar är det otrevlig stämning på golvet. Marsvin bryr sig inte om sina tidigare relationer det är nuet som gäller och just nu måste Alecto visa att hon är den som betämmer, de andra är rädda för henne. Ingen av de andra skulle komma på iden att kaxa sig mot Alecto och snart är de säkert kompisar igen men det tar nog några dagar att hitta sina nya roller. När vi ätit lunch ska det här gänget in i buren och nästa grupp ska golvträffas. Det är Luckybucket och Zezima som ska flytta från sina killar och tillbaka till sin flock med Poppy och Episkey. Där blir det mer spännande och den konstilationen tar nog längre tid att ordrna upp. Misstänker att de behöver vara på golvet tills ikväll.


I veckan tänker jag flytta lite hanar också Krake och Klonken ska separeras de mår inte bra i varandras sällskap. Klonken ska bo med Daniel och jag försöka få ihop James och Krake igen jag tror det kommer att gå bättre för det har funkat bra förut.


På begäran lägger jag in några bilder på GP Chokladfabriken´s "Hinkvinnar" Ginny PET of the Year 2009!   Ginny gräs  

Av gisela jansson - 12 december 2009 18:33

Hon är ju helt fantastisk vår Chokladfabriken´s Ginny! Hon vann PET finalen och fick en röd julig rosett, 1/4 91p. Under 2009 har Ginny deltagit i nio utställningar varje gång har hon kommit till final många rosetter hänger på gardinstången åtta av dem är Ginnys två 5:e platser, en 3:e plats och hela fem 1:a platser! Helt otroligt, hon är fantastisk! det är inte jag som räknat men andra har... och det verkar som om hon vunnit PET of the Year 2009!


Det gick ju helt okej för de andra också. Chokladfabriken´s Lily nonself junioren dagens enda rasdjur fick 88p och CK! Jag är jätteglad det är bra för att vara en magpie. Ingen av de andra tre Petarna gick till final men nästan, nästan alla tre. Chokladfabriken´s Jordan 3/6 91p. Duetten´s Uffington 2/4 91p och silverkort. Chokladfabriken´s Episkey 2/4 91p och silverkort. Jag klagar inte!


Jag hoppas att ingen som var i Badelunda på marsvinsutställning idag missade maskeradutställningen. Yohannes var julskinka, griljerad och med skinkpinne, silverfat och grönkål. Mycket välgjord och dagens stora skratt! Tack I!

Presentation

Omröstning

Gillar du marsvinsutställninger?
 Ja
 Nej

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards